Skip to main content
فهرست مقالات

تلاشی نو در تدوین مبانی، قواعد، منابع و روشهای تفسیر قرآن (5)

نویسنده:

(7 صفحه - از 49 تا 55)

کلید واژه های ماشینی : قرآن، زبان، زبان قرآن، خدا، دین، مبانی، نظریه، نمادین، انسان، نظریه عرفی زبان قرآن

خلاصه ماشینی:

"بنابراین انواع کاربردهای زبان ـ که انسانها برای رفع نیاز خویش در زندگی روزمره و بیان مقاصد درونی خود از آنها استفاده می‌کنند ـ در عرف عقلایی پذیرفته شده است و در همه فرهنگها نیز این حقیقت سریان دارد و مورد اتفاق همگان است. براساس این دیدگاه بیانات موجود در کتابهای آسمانی از جمله قرآن نه به زبان عرفی و نه به طور مستقیم و صریح بلکه به زبان رمز و اشاره بیان شده است، از اینرو آنچه از ظاهر عبارات آن فهمیده می‌شود مراد نبوده بلکه این ظاهر رمز برای حقایق است که آنها را جز به زبان غیرمستقیم و غیرصریح (نمادین) نمی‌توان بیان کرد و نمادها هماره به معانی ورای خود راهنمایی می‌کنند. 3. نظریه زبان جامع: براساس این اندیشه، برای قرآن نمی‌توان زبان خاصی قائل شد؛ بلکه متناسب با مضامین و سنخ گزاره‌ها و نیز اهدافی که صاحب وحی از نزول آیات قصد کرده است، همچنین برابر با جهان بینی حاکم بر قرآن، هویت و ساختار زبان آن شکل گرفته است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.