Skip to main content
فهرست مقالات

هویت فکری انقلاب اسلامی

نویسنده:

(14 صفحه - از 32 تا 45)

کلید واژه های ماشینی : اسلامی، انقلاب اسلامی، سیاسی، مکتب فکری انقلاب اسلامی، هویت فکری انقلاب اسلامی، دین، ایران، ناسیونالیسم، سکولاریسم، جریان فکری، مارکسیسم، حکومت، شاه، مردم، جریانهای فکری وارداتی، اندیشه، اندیشه سیاسی مردم ایران، نهضت آزادی پایگاه فکری انقلاب، سلطنت، غرب، مشروطه، اجتماعی، تفکر، مردم ایران، جریان فکری اسلام، میان توده‌های مردم، ملی‌گرایی، نهضت آزادی، جریانهای فکری پیش‌از انقلاب، سیاست

خلاصه ماشینی: "عمده‌ترین دلایل عدم توفیق این جریان فکری در ایران را می‌توان در موارد زیر جستجو کرد: الف) در غرب به دلایل گوناگونی مانند: آمادگی متون مقدس مسیحیان و آیات عهد جدید برای پذیرش سکولاریسم، فقدان نظام سیاسی در مسیحیت، سیره نظری و عملی کلیسای سنتی، افراط کاری بی دلیل سران کلیسا در قرون وسطی و رفتار خشن آنان نسبت به مخالفان و دخالت مستبدانه در شئون اجتماعی و حکومتی، فساد مالی و اخلاقی و دنیازدگی روحانیون کلیسا، پیدایش رنسانس و نهضت اصلاح دینی، رشد علم و صنعت، گسترش روحیه علم گرایی و... نهضت آزادی ایران که مدت 9 ماه پس از پیروزی انقلاب به فرمان امام خمینی رحمه‌الله گروه حاکم بر کشور بود، هنوز از این اعتقاد خود ـ که مبارزه می‌بایست برای بازگشت شاه از حکومت به سلطنت باشد ـ دست بر نداشته بود. البته با ورود جریانهای فکری وارداتی، تا قبل از سال 1332، جریان فکری اسلامی در مقابل آنها حالت انفعالی داشت و فقط پاسخگوی شبهات مطرح شده از سوی آنها بود و اتهامات را از خود دفع می‌کرد؛ اما بعد از کودتای 28 مرداد سال 1332 و شکست دکتر مصدق که اندیشه‌های غیرمذهبی به بن بست رسیدند، جریان فکری اسلام فقاهتی ـ ولایتی به حالت فعال درآمد و با طی چند مرحله توانست اندیشه مسلط برای ایجاد انقلاب اسلامی باشد. در این سالها دیگر طرفداران جریان فکری اسلام فقاهتی ـ ولایتی معتقد به سازش با جریانات فکری وارداتی نیستند و معتقدند برای رفع مشکلات و ایجاد یک فضای مطلوب باید حکومت اسلامی تشکیل داد؛ گرچه تا قبل از دهه 1330 با گروه‌های دیگر ائتلاف می‌کردند و با آنها همکاری می‌نمودند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.