Skip to main content
فهرست مقالات

شمه ای از آداب تبلیغ

نویسنده:

(9 صفحه - از 34 تا 42)

کلید واژه های ماشینی : تبلیغ ،مبلغ ،آداب تبلیغ ،خدا ،مردم ،هدایت ،استعانت ،مهربانی ،جوان ،قرآن ،روحانی ،حضرت علی علیه‌السلام مدارا ،پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ،احترام ،هارون ،مدارا ،حضرت موسی علیه‌السلام ،علی علیه‌السلام ،قدرت ،احترام روحانی محل ،مبلغ موفق ،کار ،قرآن کریم ،کسانی ،حال روحانی مبلغی ،آداب تبلیغ اشاراتی ،تبلیغ موفقی ،هدایت مردم ،از آداب ،طلب یاری از خداوند

خلاصه ماشینی:

"چه اشکالی دارد، اگر امام جماعتی با داشتن رفتار و سجایای اخلاقی و سن زیاد که در بین مردم اعتباری دارد و مسجد او از پیر و جوان و زن و مرد پر شده، ولی با توجه به سن زیاد و پیری و کم حالی خود، قادر به سخنرانی برای جوانان و کودکان نیست، برای ارشاد و هدایت و آگاهی مردم، سخنران جوان و با سلیقه و بانشاط دیگر را دعوت کند؟ اگر استمداد از دیگران با نیت خالص انجام گیرد، نه تنها باعث ضعف و سست شدن موقعیت فرد نمی‌شود، بلکه عامل تقویت مواضع، و تحکیم موقعیت او خواهد شد. » گاه ممکن است برخی افراد غیر روحانی هنر و استعدادی داشته باشند که برای جذب و هدایت دیگران، از آنان نیز باید بهره جست؛ چرا که استفاده و بهره‌وری از دیگران در پیشرفت تبلیغ و هدایت مردم نه تنها عیب شمرده نمی‌شود، بلکه ارزش مضاعف و نقطه قوت انسان به حساب می‌آید و نشانه صداقت، تواضع و دلسوزی و تعهد او نسبت به هدایت مردم است. 6. سخنان مختصر و مفید واقعیت امر این است که حوصله‌ها کم شده است و مردم نوعا از شنیدن سخنان طولانی، مخصوصا اگر جاذبه نداشته باشد و تنها جنبه سمعی داشته باشد، خسته می‌شوند، غالب خطبه‌های امیرمؤمنان مختصر و مفید است و آن حضرت به دیگران نیز سفارش فرمود:«خیر الکلام ما لا یمل و لا یقل؛ (4) بهترین کلام آن است که نه ملال‌آور باشد و نه [خیلی] کم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.