Skip to main content
فهرست مقالات

پلورالیزم دینی (1)

نویسنده:

(8 صفحه - از 75 تا 82)

کلید واژه های ماشینی : دین، پلورالیسم، کثرت، نجات، پلورالیسم دینی، رستگاری، حق، معارف، دین مسیح، حقیقت

خلاصه ماشینی:

"به طور کلی، در مواجهه با پدیده دین و مسئله تعدد و تنوع ادیان، موضع‌گیریهای متفاوت ـ و گاه متضاد ـ صورت گرفته‌است که عبارت‌اند از: الف) طبیعت گرایی (2) طبیعت‌گرا به کسی گفته می‌شود که قائل است چیزی بیش از طبیعت وجود ندارد. این دیدگاه که نسبت به دیدگاه پیشین (انحصار گرایی) متساهل‌تر و آسان‌گیرتر می‌باشد، معتقد است که گر چه یک دین حق وجود دارد و سایر ادیان باطل‌اند، ولی پیروان سایر ادیان که انسانهای مخلص و درست کاری هستند، هرچند از دین حق چیزی نشنیده باشند، ولی می‌توانند رستگار شوند. کثرت‌گرایان معتقدند ادیان مختلف، می‌تواند پاسخها و واکنشهای گوناگونی نسبت به واقعیت غایی، در راه رستگاری انسان باشند (1) و «علی رغم این واقعیت که ادیان، دعاوی متناقضی نسبت به حق، نجات، درست و نادرست و یا باید و نبایدها، تاریخ و بشر دارند، کثرت‌گرایان دینی مدعی هستند که همه این اقوال می‌توانند نسبت به جهان‌بینیهایی که خاستگاه آن اقوال هستند، صحیح باشند. » (2) به طور خلاصه، پلورالیستها مدعی‌اند که تمامی ادیان، مذاهب و مکاتبی که در جهان وجود دارند، می‌توانند انسان را به نجات و حقیقت برسانند و موجب سعادت و رستگاری او بشوند؛ هر چند که این ادیان، ادعاهای متفاوت و متعارضی نسبت به‌یک حقیقت دارند؛ مانند اینکه: مسیحیت به «تثلیث» (پدر، پسر، روح القدوس) و اسلام به «توحید، و... (1) مهم‌ترین شخصی که این اندیشه را (یعنی اینکه نجات منحصر در دین مسیح نیست = پلورالیسم دینی) مطرح کرد، جان هیک متکلم پروتستانی بود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.