خلاصه ماشینی:
"فقیل له: فهل فوض الیهم؟ فقال علیهالسلام : هو اعز واقهر لهم من ذلک؛ (4) از امام صادق علیهالسلام سؤال شد که آیا خداوند، بندگان را بر انجام معاصی، مجبور میکند؟ حضرت فرمود: خداوند عادلتر از این است که چنین کند.
» و در مورد تفویض میفرماید: «واما التفویض الذی ابطله الصادق علیهالسلام واخطأ من دان به وتقلده فهو قول القائل: إن الله جل ذکره فوض إلی العباد اختیار أمره ونهیه وأهملهم؛ (1) و اما قول به تفویض که امام صادق علیهالسلام آن را باطل کرده است و کسی که معتقد بدان باشد، در خطاست، قول کسی است که میگوید: خداوند اختیار امر و نهی خود را به بندگان سپرده است و آنان را رها کرده است.
مرحوم علامه مجلسی در بحار چنین میگوید: «غلو در مورد نبی و امامان به این است که کسی قائل به الوهیت آنان شود، یا اینکه قائل به شریک بودن آنان با خداوند باشد، در اینکه مورد عبادت واقع شوند یا اینکه آنان در خلق کردن یا روزی دادن با خدا شریک هستند، یا اینکه خداوند در آنان حلول کرده است، یا با آنان یکی شده است، یا اینکه کسی قائل باشد که اینان، بدون وحی یا الهام از جانب خدا، عالم به غیب هستند، یا اینکه ائمه علیهمالسلام را انبیا بدانند، یا قائل به تناسخ ارواح بعضی از ائمه در بعضی دیگر باشند، یا قائل به اینکه شناخت آنان، انسان را از تمامی طاعات بینیاز میکند و با شناخت و معرفت آنان تکلیفی نیست و نیازی به ترک معاصی نمیباشد.
» مجسمه و مشبهه از جمله عقاید و باورهای انحرافی که در میان مسلمانان وجود داشت و حتی گاه میان شیعیان هم رسوخ کرده بود و بر اساس بعضی اخبار که به ما رسیده است، در زمان امام هادی علیهالسلام موجب اختلاف و دو دستگی در میان شیعه شده بود، باور به جسم بودن خدا و یا باور به اینکه خداوند قابل رؤیت میباشد، بوده است."