Skip to main content
فهرست مقالات

علم امام و استقبال از مرگ

نویسنده:

(4 صفحه - از 111 تا 114)

خلاصه ماشینی:

"علم غیب امام امامان معصوم علیهم‌السلام بر حسب مقام امامت خویش کامل‌ترین انسان و مظهر تام اسماء و صفات الهی بوده و به اذن خداوند نسبت به بسیاری از امور که بر مردم مخفی است، علم داشته‌اند؛ اما باید توجه نمود که این قسم از علم امام علیه‌السلام تأثیری در عمل و ارتباطی با تکالیف او ندارد؛ زیرا این علم از قبیل اموری است که قضای الهی به آنها تعلق گرفته، و حتمی الوقوع می‌باشند و بر این اساس، تکلیفی به چنین علمی تعلق نمی‌گیرد و همچنین به خواست و اراده امام علیه‌السلام قابل تغییر نمی‌باشد؛ به جهت اینکه تکلیف و خواست و اراده در افعال ممکن (چیزی که وقوعش امکان دارد) و با قید امکان تعلق می‌گیرد؛ مثلا انسان می‌تواند امری را که امکان شدن و نشدن دارد، اراده کند و برای خود مقصد و هدف قرار دهد و برای تحقق بخشیدن به آن تلاش کند، اما اگر فعلی قضاء حتمی است (حادثه‌ای است که علم و اراده خدا بر آن تعلق گرفته و حتما باید واقع شود و به هیچ عنوان قابل تغییر و تبدیل نیست)، اراده وتکلیف به آن تعلق نمی‌گیرد؛ زیرا اراده و عدم اراده و قصد و عدم قصد انسان کمترین تأثیری در آن (از آن جهت که شدنی است) ندارد و بر این اساس، می‌توان گفت که علم امام علی علیه‌السلام و امامان دیگر علیهم‌السلام به شهادتشان از این قبیل بوده است و چون قضاء حتمی الهی به آن تعلق گرفته، اراده و قصد آنان در آن تأثیری نداشته و همیشه متعلق قضای الهی، و مشیت او مورد رضای امام بوده است؛ چنان‌که از امام حسین علیه‌السلام نقل می‌شود که در روز عاشورا فرمود: «الهی رضا بقضائک؛ پروردگارا!"

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.