Skip to main content
فهرست مقالات

فطری بودن دین و خداشناسی

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : فطرت، دین، خدا، انسان، فطری بودن دین، دین و خداشناسی، به‌سوی خداشناسی و دین الهی، اسلام، خداشناسی و دین، فطرت انسانی

خلاصه ماشینی: "سؤال: فطرت چیست؟ و اگر خداشناسی و دین، فطری است، پس چرا برخی از مردمان به آن معتقد نیستند؟ جواب: یکی از مباحث انسان‌شناسی این است که آیا چیزی به نام فطرت، در نهاد آدمی وجود دارد یا خیر؟ نظریه وجود فطرت، توجه اندیشمندان معاصر را بیشتر از گذشتگان به خود جلب کرده است؛ چون پذیرش یا رد آن در سرنوشت مباحث بنیادین حوزه دین پژوهی مانند: خاستگاه دین و اخلاق، منشأ دین، تکامل تاریخ و... به عبارت دیگر، انسان برای رسیدن به سعادت و کمال مطلوب و تدبیر اجتماع، نیازمند قوانین و دستوراتی است که فطرت سلیم انسانی به درک آنها گواهی می‌دهد و دین الهی نیز بر اساس همان قوانین و دستورات فطری انسانها بنا شده است. (4) فخررازی هر چند از فطرت نامی نمی‌برد، ولی با حفظ محتوای فطرت می‌گوید: برخی باور دارند که شناخت خدا بدیهی است؛ چون که هر گاه انسان با سختیها و بلاها روبه رو می‌شود، در خود می‌یابد که به سوی موجود توانمند تضرع و زاری می‌کند تا او را نجات بخشد (گرایش به خدا فطری است). جمع بندی نهایی آیات و روایات و سخن دانشمندان این می‌شود که ادراک و شناخت خدا و برخی از آموزه‌های دینی فطری است؛ یعنی هر گاه انسان در حد تعقل موضوع و محمول برسد و بر آن توجه کند، بی‌درنگ صحت آن را تصدیق می‌کند ______________________________ 1. تفسیر دیگری نیز برای فطرت انسانی مطرح است و آن اینکه گرایش و توجه به خدا و برخی امور دینی فطری است؛ یعنی خداخواهی و پیروی از دستورات دینی در نهاد انسان است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.