Skip to main content
فهرست مقالات

نگاهی دوباره به تدریس رساله

نویسنده:

(8 صفحه - از 104 تا 111)

کلید واژه های ماشینی : تدریس، احکام، تدریس رساله، وضو، واژه، واژه­های، مبطلات، مطهرات، تنظیم و دسته‌بندی احکام رساله، احکام الهی و مسائل شرعی

خلاصه ماشینی: "در پاسخ به این پرسش مهم و امروزین و هنگام آموزش و تدریس رساله­های عملیه، باید چند نوع نگاه و زاویه دید را دوباره در نظر آورد تا بر جذابیت آموزش احکام الهی و مسائل شرعی افزود، اگر چه ممکن است برخی از آنها برای بعضی از مبلغان و استادان احکام، زیره به کرمان و خرما به بصره و زغال سنگ به نیوکاسل بردن باشد و تنها جنبه یادآوری و یا تأکید داشته باشد، و یا ممکن است خدای ناخواسته حمل بر «روشنفکر بازی» واژهنگار این سطور شود، به جای آنکه حمل بر نگاه دوباره او به رسالههای توضیح المسائل و نوعی «دگر گفتن» وی در آموزش و تدریس احکام فقهی به همگان و بویژه نوجوانان و جوانانی از روی دلسوزی گردد، آن هم نوجوانانی که برخی از آنان شب و روز خود را با کاربردهای منفی ویدئو و کامپیوتر و اینترنت و ماهواره و... ناگهان یکی از معلمان دینی پرسید: "استفتائات" یعنی چه؟» پس آیا هنگامی که اصطلاحی مانند «استفتا» برای برخی از معلمان دینی ـ نه معلمان فیزیک و شیمی ـ روشن و شناخته شده نیست، می­توان گفت برای همگان و بویژه نوجوانان و جوانان واضح و تعریف شده است؟ و آیا هر چیزی که برای ما کاملا روشن و آشکار است، می­توان بر این پندار بود که برای مخاطبان ما نیز روشن و آشکار است؟ همچنین حتما باید بسیاری از اصطلاحات فتوایی مانند «بعید نیست»، «خالی از قوت نیست»، خالی از وجه نیست»، «خالی از قرب نیست»، «خالی از اشکال نیست»، «احتیاط واجب»، «ارجح»، «اظهر»، «محل تأمل است» و «محل اشکال است» را برای بسیاری از مردم تعریف کرد و توضیح داد و اثر عملی آنها را برای مقلدان ذکر نمود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.