Skip to main content
فهرست مقالات

نقش تمثیل در تبلیغ

نویسنده:

(15 صفحه - از 166 تا 180)

کلید واژه های ماشینی : تمثیل، قرآن، تشبیه، امام علی علیه‌السلام، مخاطب، امام، دینی، رسول خدا، خدا، تمثیل در تبلیغ

خلاصه ماشینی:

"عهد جدید نیز بکارگیری مثلها بسیار آشکار است تا آنجا که ادر انجیل مرقس نقل شده که حضرت عیسی علیه السلام بدون مثل سخن نمی­گفت. [1] در آثار بزرگان دینی و نویسندگانی که بیشتر به امر پرورش جوانان همت گماشته­اند نیز این مسئله کم و بیش دیده می­شود؛ به عنوان مثال، در جای جای آثار شهید مطهری؛ چه بحثهای اخلاقی و چه عقیدتی، کلامی و حتی مباحث فلسفی، آن بزرگوار برای تبیین موضوع از این روش استفاده کرده و اساسا شهید مطهری استادی زبر دست در ارائه معارف به زبان تمثیل به شمار می­رود. در این هنگام رسول خدا رو به جمعیت کرد و (در توضیح علت چنین برخوردی با اعرابی در عین سخنان درشت او) فرمود: «مثل من و اینگونه افراد مثل همان مردی است که شترش رمیده بود و فرار می­کرد، مردم به خیال اینکه به صاحب شتر کمک دهند فریاد کردند و به دنبال شتر دویدند. چنانکه ملاحظه می­شود، چنانچه معلم و خطیب به ذکر تمثیل و ترجمة آن اکتفا کند، نکته چندانی نصیب دانش­آموز و مخاطب نمی­گردد، ولی اگر بیشتر توضیح دهد و خود نیز دقت بیشتری روا دارد، می­تواند لطایف فراوانی را از آن به دست آورد که شاید در نگاه اول مورد غفلت باشد. از امام صادق علیه السلام نقل شده است که رسول خدا صلی الله علیه و آله در زمینی خشک و بی­گیاه فرود آمده و به اصحابش فرمود: مقداری هیزم بیاورید."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.