Skip to main content
فهرست مقالات

محوریت آیات و روایات در تبلیغ (4)

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : آیات و روایات، محوریت آیات و روایات، مخاطب، قرائت عربی آیه و روایت، نکات به‌کارگیری آیات و روایات، خدا، شناخت، متن عربی آیه و روایت، قرائت صحیح آیات و روایات، علی علیه‌السلام

خلاصه ماشینی:

"اگر بدون در نظر گرفتن محیطی که در آن قرار گرفته‌اید و برخی مسائل جانبی آن، شروع به صحبت کنید و آیه و روایت بخوانید، گاهی به طور مستقیم و غیر مستقیم، اثرات نامطلوبی را بر شنونده گذاشته‌اید؛ مثلا وقتی دانش‌آموزان به خاطر دعوای فیزیکی، عصبانی یا ناراحت هستند، خواندن آیه و گفته‌های امامان معصوم علیهم‌السلام در مورد صبر، دوستی و ... می‌شود، ابتدا جواب را به سلیقه و بیان خود یا از کلام دانشمندان و متفکران بیان می‌کنیم، سپس آیه یا روایت مربوط را ذکر می‌کنیم؛ در حالی که معنا و مفهوم چنین روشی این است که ما پاسخ را به دست آورده‌ایم و آیه و روایت شاهد صحت و مؤید حرف ماست و اگر سخن خدا و معصومین علیهم‌السلام هم نبود، مشکلی پیش نمی‌آمد. . » مخاطب چه تصوری از پاسخ شما پیدا می‌کند؟ به گفته چه کسی عمل می‌کند؟ اگر بار دیگر مشکلی برایش پیش آید، برای جواب به کجا می‌رود؟ از چه کسی طلب و در چه کتابی جستجو می‌کند؟ اما اگر پس از طرح سؤال، در همان ابتدا، جواب را با خواندن آیه و روایت به مخاطب برسانیم، عملا این امر را به وی القاء کرده‌ایم که جواب از کلام وحی به دست آمده است، نه از ذهن خودمان یا کلام دانشمندان. از طرف دیگر، مخاطب نیز اثر مفاهیم اسلام ناب را در متن زندگی خود ملموس‌تر حس می‌کند؛ مثلا شما می‌توانید در مورد سؤال آن نوجوان، این چنین جواب دهید: «امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام می‌فرماید: «موت الوالد قاصمة الظهر؛ (3) مرگ پدر، کمر ______________________________ 1."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.