Skip to main content
فهرست مقالات

امانت داری در فرهنگ اسلامی

نویسنده:

(9 صفحه - از 72 تا 80)

کلید واژه های ماشینی : امانت ،امام علی علیه‌السلام ،امین ،امانتداری ،خیانت ،انسان ،حدیث ،ودیعه ،مال ،حضرت امام علی علیه‌السلام ،جامعه ،تکالیف ،پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ،خداوند ،امانت الهی ،مسئولیت ،ایمان ،فرهنگ اسلامی ،جان انسان از امانتهای الهی ،روایت ،پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ،امانت الهی خیانت ،اقسام امانت ،اهل‌بیت علیهم‌السلام ،مردم ،امانتداری افراد ،پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله علم ،مال مسلمانی خیانت ،قرآن کریم ،عمل

خلاصه ماشینی:

"اگر مسئولین آن جامعه، کارگزارانی متعهد و متخصص تربیت کنند و در مقام عمل، شخصیتهایی قوی و امین را به کار بگمارند، بدون تردید در نیل به اهداف خویش موفق خواهند بود؛ زیرا امانتداری افراد یک مجتمع، موجب اطمینان به همدیگر است و حس اعتماد را در بین آنان تقویت می‌کند و در نتیجه، وحدت و همدلی در میان آنان ریشه دوانیده، اعضاء آن محیط را یکدل و یکرنگ خواهد کرد. قرآن کریم این قسم از امانت را مطرح می‌کند و می‌فرماید: «فإن أمن بعضکم بعضا فلیوءد الذی اوءتمن أمانته و لیتق الله ربه»؛ (1) «اگر کسی از شما به دیگری امانتی سپرد، شخص امین باید آن ودیعه را به صاحبش برگرداند و از خداوندی که پروردگار اوست، پروا کند!» 2. امام علی علیه‌السلام در این زمینه به اشعث بن قیس که فرماندار آن حضرت در آذربایجان بوده، نامه‌ای نوشته و ضمن یادآوری مسئولیت سنگین او، فرموده است: «و إن عملک لیس لک بطعمة و لکنه فی عنقک أمانة و أنت مسترعی لمن فوقک؛ (2) مطمئنا کاری که به تو سپرده شده، نه لقمه‌ای چرب، بلکه بار امانتی در گردن توست [که در پاسداری از آن] باید مافوق خویش را پاسخگو باشی!» آری، طبق بینش اسلامی، هر شخص مسلمان در برابر جامعه خویش وظائفی را بر عهده دارد و آنگاه که مسئولیت دولتی به او واگذار می‌شود، باید به مقام و منصب خویش به دیده یک ودیعه الهی بنگرد و نهایت امانتداری را مبذول دارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.