Skip to main content
فهرست مقالات

هویت در فضای پست مدرن؛ بررسی آرای چنتال موفی در باب هویت

نویسنده:

ISC (20 صفحه - از 255 تا 274)

کلیدواژه ها :

هویت ،پست‌مدرنیسم ،دموکراسی رادیکال ،سوژهء انسانی

کلید واژه های ماشینی : هویت، سوژه، سیاسی، دموکراسی، رادیکال، ایجاد جامعه دموکراتیک رادیکال، نقد، قدرت، تنوع، چنتال موفی در باب هویت

چنتال موفی از متفکرانی به حساب می‌آید که بعد از وقوع«طوفان پست‌مدرنیسم» یک نظریه سیاسی طراحی کرده و در آن،دستاوردهای پست‌مدرنیستم و نقدهایی را که علیه مدرنیته وارد شده،مدنظر قرار می‌دهد.به زعم موفی،عقل مدرن مجبور است محدودیت‌های خود را بپذیرد و سوژه انسانی را نه چیزی ثابت،واحد،ذاتی و حقیقی بلکه موجودیتی سیال و متحول،در حال شکل‌گیری،محصول روابط قدرت و تعامل با غیر سازنده به حساب آورد.به این ترتیب،هویت اصیلی که باید کشف و پرورش یابد و رها و آزاد شود وجود نخواهد داشت.محصول روابط قدرت و تعامل‌ با غیر بودن انسان،نقش منفی غیر را منتفی می‌کند و به سوژه انسانی نشان می‌دهد که‌ وی همواره از دیگران تأثیر می‌پذیرد و احتمالا بر آنها تأثیر می‌گذارد و همه چیز از پیش در نزد او نیست.پس باید آموختن متقابل،سرلوحهء برنامه‌های فعالان اجتماعی‌ سیاسی برای تعمیق دموکراسی و ایجاد جامعه دموکراتیک رادیکال و پلورالیستی باشد. در این راه باید شرایطی ایجاد شود که اقلیت‌های متنوع و متفاوت بتوانند جامعه و عقاید اکثریت را به نقد بکشند؛امری که به آموختن از همدیگر،کاهش تنازعات و تحول هویت‌ها در فضایی دموکراتیک،کمک می‌کند.برای رسیدن به این برداشت باید غیر را کسی دانست که با او دشمنی نداریم بلکه با عقاید و نظراتش مخالفت می‌کنیم، اما حق او را برای داشتن عقیده‌ای متفاوت و طرح آن محفوظ می‌دانیم.

خلاصه ماشینی:

"سیاسی برای تعمیق دموکراسی و ایجاد جامعه دموکراتیک رادیکال و پلورالیستی باشد. چنتال موفی از جمله متفکرانی است که می‌کوشد در این کشاکش راه سومی پیدا کند و به‌ زعم بسیاری از اهل فن تا حدود زیادی نیز در کار خود توفیق داشته است. همواره رابطه‌های آنها وجود دارد که می‌تواند شکل دوستان/دشمنان به خود بگیرد و البته‌ از این زمان به بعد است که رابطهء ما/آنها صورت مذهبی،قومی،اقتصادی و سیاسی می‌یابد. که باید نابود شود بلکه مخالفی است که با آرا و عقاید وی مقابله و مبارزه می‌شود. 18موفی معتقد است که اشکال متفاوت هویت را نباید به صورت وفاداری و normalization همچنین این نکته نیز شایان توجه است که از نظر موفی،به تأسی از گرامشی و آرای فوکو، می‌شود زیرا وی معتقد است که همین نهادها و معنای زندگی مطلوب و توأم با خیر نیز باید موفی این امر اشکالی هم ندارد و برای پلورالیسم رادیکال و دموکراتیک مخاطره‌آمیز نیست. محلی است و شاید این انتقاد بر دیدگاه موفی وارد شود که انتخاب‌های مورد نظر وی متعالی‌ البته انکار رابطهء ضروری و ما تقدم بین مواضع سوژه به این معنا نیست که تلاش برای ایجاد مشرب اذعان به کثرت درونی خود دارد و به سهم غیر در شکل دادن به آن معترف است. ایده موفی آن است که چون هیچ شکل مقدر،قطعی و ازلی برای هویت‌یابی ابنای بشر وجود ترتیب هویت در نزد موفی مبنای سیاست و به طور کلی همه چیز است. البته انتقادات متعدد دیگری هم علیه برداشت‌های موفی از سیاست رادیکال و دموکراتیک به عمل آمده که‌"

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.