خلاصه ماشینی:
"اهمیت تعداد مسافرانی که با این هدف از سیستان و بلوچستان به مشهد میآیند،علیرغم بعد مسافت،نسبت به کل مسافران این استان در مقایسه با استانهای دیگر از همه بیشتر است(جدول (*)-پراکندگی نسبی ضریب سفر از شهرستانهای استان به منظور مراجعه به ادارات و سازمانهای دولتی 40 درصد و به هدف مسافرت به سایر مناطق 42 درصد است.
گر چه نمیتوان از این رقم برای تعیین حجم و اهمیت مبادلات مشهد با مناطق دیگر کشور استفاده کرد اما اختلاف درصد سفرهای انجام شده(از کل سفرهای)بین استانهای مجاور خراسان و سایر استانها و این واقعیت که بیش از نیمی از این سفرها از دو استان مازندران و سیستان و بلوچستان انجام شده است اهمیت منطقهای بازار مشهد را مشخص میکند.
مقایسهء مقادیر ضرایب ثابت در رگرسیونهای انجام شده نشان میدهد که به طور کلی نقش عواملی مانند وابستگیهای سنتی در مورد سفرهایی که با اهداف شغلی و بازرگانی یا معالجه(از شهرستانهای استان)و یا دید و بازدیدهای خویشاوندی صورت گرفته است بیش از هدفهای دیگر است* خلاصه نتایج: رشد سریع جمعیت مشهد و افزایش اهمیت آن به عنوان یک کانونن تمرکز فعالیتهای اقتصادی و خدماتی در سالهای اخیر،موجب تنوع بیشتر عملکردهای آن و توسعه قلمرو نفوذ این عملکردها در شرق کشور شده است.
بررسی و تجزیه و تحلیل سفرهایی که در طی سال 1365 از مناطق مختلف کشور با اهداف مختلف به مشهد صورت گرفته است نشان میدهد که در تعیین قلمرو نفوذ و اهمیت تعدادی از عملکردهای مشهد عوامل فرهنگی، ارتباطهای سنتی و تقسیمات کشوری،تأثیر بیشتری از فاصله،میزان جمعیت یا درصد شهرنشینی دارد."