Skip to main content
فهرست مقالات

نظریه سرمایه انسانی

نویسنده:

ISC (16 صفحه - از 75 تا 90)

کلید واژه های ماشینی : سرمایه انسانی، اقتصادی، آموزش، تولید، درآمد، آموزش‌وپرورش، سرمایه‌گذاری در سرمایه انسانی، سرمایه انسانی از طریق آموزش، کیفیت، خدمات

خلاصه ماشینی:

"سرمایه انسانی به صورت کنونی در تاریخ عقاید اقتصادی ناشناخته مانده،زیرا در تقسیم‌بندی سه گانهء عوامل تولید،جایی برای سرمایه انسانی در نظر گرفته نشده است(در این‌ تقسیم‌بندی،زمین توسط طبیعت اعطاء شده،نیروی کار توسط کارگران(نیروی کار خام و همگن تصور شده و کیفیت آن در نظر گرفته نشده)و سرمایه فقط محدود به انواع کالاهای‌ مادی و قابل تولید مجدد می‌باشد. برخی‌ دیگر از تغییراتی که در کیفیت نیروی کار به وجود می‌آید و تعریف فوق شامل آن نمی‌شود، عبارتند از:افزایش در قدرت کسب درآمد،در مواردی که تحصیل درآمد بیشتر ناشی از ظرفیت تولیدی بیشتر و یا کیفیت بهتر نمی‌باشد؛افزایش در سطح زندگی که ناشی از رجحانهای برتر و انتخاب‌های موثرتر می‌باشد،هنگامی که فرد به صورت مصرف‌کننده در بازار متقاضی کالا و خدمات می‌شود،و بالاخره،افزایش در ظرفیت افراد برای لذت بردن از زندگی خصوصی و اجتماعی،تفاهم با همنوع،و بسیاری دیگر از تحولات و تغییرات‌ غیرمادی که سرمایه انسانی در زندگی روزمره ایجاد می‌کند. لیکن آنچه‌ اهمیت دارد نامحسوس بودن و یا غیرقابل تقسیم بودن چنین سرمایه‌هایی نیست،بلکه این‌ است که این سرمایه‌ها،جزء غیرقابل انفکاک و قسمتی از روح و مغز و بدن انسان را تشکیل می‌دهند غیرقابل انفکاک بودن از روح و جسم انسان موجب می‌شود که سرمایه‌ انسانی فقط در صورت حاکمیت یک نظام برده‌برداری قابل فروش باشد و این شاید مهمترین‌ تفاوت بین سرمایه مادی و سرمایه انسانی است. حال این سئوال پیش می‌آید که چگونه آموزش‌وپرورش موجب ارتقاء کیفیت نیروی‌ کار و سبب خلق سرمایه انسانی می‌شود و چنین سرمایه‌ای چه اثراتی در پیکره تولید خواهد داشت؟ مشارکت اصلی آموزش‌وپرورش عبارت از اشاعه دانش چه به صورت آموزش مهارتها و چه به صورت بهبود قوه تشخیص می‌باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.