Skip to main content
فهرست مقالات

تحلیلی از وضعیت حمل و نقل بین المللی نفت

نویسنده:

ISC (24 صفحه - از 124 تا 147)

کلید واژه های ماشینی : نفت ،خط لوله ،نفتکشها ،حمل ،نفت خام ،تجارت ،صنعت ،تولید ،اوپک ،بازار ،تقاضا ،تولیدات نفتی ،قیمت بازار نفت خام اوپک ،حمل‌ونقل نفت ،تجارت نفت ،خاورمیانه ،نفت خام و تولیدات نفتی ،ناوگان ،قیمت نفت ،قیمتهای ،بازارهای نفت ،جهان ،وضعیت حمل‌ونقل بین‌المللی نفت ،وضعیت حمل‌و‌نقل بین‌المللی نفت ،صنعت تجارت بین‌المللی نفت ،تجارت بین‌المللی ،تجارت بین‌المللی نفت وظیفه حمل‌ونقل ،جنگ ،صنعت حمل‌ونقل نفت و نفتکشها ،حمل‌ونقل نفت در سطح جهان

خلاصه ماشینی:

"(به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل شماره(5):ذخایر ثابت شده نفت توسعه تجارت دریایی در دهه 1960 به علت نفت ارزان و رشد اقتصادی زیاد،تقاضای نفت افزایش یافت و به تبع آن تقاضا برای حمل‌ونقل دریایی نیز حتی سریعتر،افزایش یافت اغلب این تقاضاها برای حمل نفت خام بود زیرا پالایشگاهها در کشورهای صنعتی متمرکز بودند. (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل شماره(6):ناوگان جهانی بر حسب ظرفیت(اول ژانویه 1988) کل:7/587 میلیون تن تقاضا برای نفتکشها که عمدة نفت را از خاورمیانه به ایالات متحده امریکا،اروپای‌ غربی و ژاپن می‌بردند،سالانه بیش از 10% افزایش یافت. نتیجه اهمیت نفت به‌عنوان مهمترین کالا در تجارت بین‌المللی نه تنها از لحاظ وزن و حجم‌ بلکه از نظر نقش مهم این کالا در توسعه صنعتی بخصوص برای جهان پیشرفته،حمل‌ونقل آن را (به تصویر صفحه مراجعه شود) نقشه شماره(12):توسعه خطوط لوله در خاورمیانه چنان حساس کرده است که حتی صنعت حمل‌ونقل نفت و نفتکشها در قلب سیستم اقتصاد نفت‌ و انرژی جهان قرار گرفته‌اند. (17)-مهمترین مثال در این مورد که لوله‌های انتقال و صدور نفت در منطقه خلیج‌فارس و خاورمیانه‌ چگونه توانسته است به‌طور موقت جایگزین نفتکشها شود و مسألهء صدور نفت کشورها را حل کند، استفاده کشور عراق از یک خط لوله 000،500 بشکه‌ای در روز بود که در سالهای آخر جنگ با ایران، قبرای انتقال نفت از میدانهای نفت جنوب عراق از طریق دریای سرخ و بندر یانبو خط لوله‌ای را به خط لوله پترولاین عربستان سعودی متصل و از آن برای صدور نفت خود استفاده کرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.