Skip to main content
فهرست مقالات

مدیریت زنجیره تأمین (SCM)

نویسنده:

(13 صفحه - از 81 تا 93)

کلیدواژه ها : زنجیره درون عملیاتی ،بین عملیاتی و دیدگاه بین سازمانی

کلید واژه های ماشینی : زنجیره تامین ،اطلاعات ،مدیر ،لجستیک ،مدیریت ،تولید ،زنجیره درون عملیاتی ،سفارش ،مدیریت زنجیره تأمین ،فراسوی مدیران زنجیره تامین ،هماهنگی ،SCM ،خریدار ،اعضا ،هماهنگی درون عملیاتی ،اعضا کانال ،هم‌کاری اعضا زنجیره تامین ،سازمانی ،فروشنده ،سود ،زنجیره تامین باعث ایجاد هم‌کاری ،اعتماد ،سیستم‌های ،اعضا کانال تامین مطرح ،زنجیره تامین اعضا کانال ،فعالیتهای مربوط به زنجیره تامین ،حمل‌ونقل ،منافع ،مدیریت فعالیتهای درون عملیاتی ،لجستیک و تولید

زنجیره تامین اصطلاحی است که برتعامل بین بازاریابی،لجستیک و تولید می‌پردازد.نکته مهم در مورد مدیریت زنجیره تامین آن است که دیدگاه ما را از یک زنجیره درون عملیاتی به یک دیدگاه بین عملیاتی و حتی‌ به یک دیدگاه بین سازمانی تغییر می‌دهد.مشخص است که انجام هماهنگی‌های بین عملیاتی و بین سازمانی‌ مشکلات متعددی را فراسوی مدیران زنجیره تامین ایجاد می‌کند.زیرا،ابزارها و تکنیکهای سنتی و مرسوم‌ دیگر کارایی ندارند بلکه به پارامترهای جدیدی نیاز است ازجمله سیستم‌های مشارکت اطلاعاتی و شیوه‌های‌ تخصیص مزایا،تا در این زنجیره وسیع و گسترده بطور یکپارچه و هماهنگ بمنظور بقا سازمان عمل کند.زیرا رمز بقا سازمانها ارضای نیاز و علایق مشتریان می‌باشد بدین منظور روش حل اختلاف و روش‌های افزایش همکاری‌ بین اعضا کانال تامین مطرح می‌باشد.که در مقاله حاضر به آنها پرداخته می‌شود.

خلاصه ماشینی:

"در این مقطع زمانی خاص،مدیریت زنجیره تامین را نوعی مدیریت لجستیک گسترده‌تر و وسیع‌تر می‌دانستند و به همین‌ دلیل،در سال 1962 شورای ملی مدیریت توزیع فیزیکی‌3( NCPDM )مدیریت توزع فیزیکی را به شرح زیر تعریف می‌ کند: «اصطلاحی که در تولید و تجارت به کار می‌رود و به توصیف محدوده وسیعی از اقدامات و فعالیت‌های اساسی می‌ پردازد که از انتهای خط تولید کالاهای ساخته شده تا مصرف‌کننده را دربرمی‌گیرند و در بعضی موارد فعالیت‌ها و اقداماتی‌ که مربوط به تامین مواد خام تا شروع خط تولید می‌باشند را نیز شامل می‌شود»[همان منبع:ص 87]. زیرا مدیر عملیاتی برفعالیتهای بین شرکتها کنترل بسیار اندکی دارد یا اصلا کنترلی در این زمینه ندارد و باید متوسل به ابزارها تکنیکهای مدیریتی شود که ضرورتا در درون آن شرکت قابل حصول نیستند و همین امر،چالشهای جدیدی را برای مدیران ایجاد می‌کند. نوعی دیگر قدرت،مرجعیت است‌[رابینز،1378:ص 726-725]در این مورد،نام تجاری فروشنده یا علامت آن می‌تواند به اندازه‌ای‌ قوی باشد که به خریدار اجازه داده شود در تبلیغات خود از آن استفاده کند و این سود غیرمستقیمی برای خریدار است و به‌ این ترتیب انگیزه وی برای همکاری در زنجیره تامین افزایش می‌یابد. بنابراین،اعضا باید متوجه ضرورت و اهمیت این همکاری و منافع حاصل از این ائتلاف شوند و مشکل از جایی آغاز می‌شود که منافع و مزایا به نفع بعضی از اعضا بلوکه شده باشد و به نفع اعضای دیگر نباشد به تعادل رساندن این منافع،به‌گونه‌ای که کلیه اعضا از این همکاری سود برند،چالش جدیدی را فراسوی مدیران زنجیره تامین ایجاد نموده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.