Skip to main content
فهرست مقالات

نگاهی به قصه های «زرگر و سیاح» و «آهنگر و مسافر» (در کلیله و دمنه و مرزبان نامه)

نویسنده:

(4 صفحه - از 24 تا 27)

کلید واژه های ماشینی : قصه، کلیله و دمنه، سیاح، زرگر، مسافر، آهنگر، داستان، مرزبان‌نامه، مار، درمان، دیو، کتاب، ادبی، شخصیتها، داستان آهنگر با مسافر، داستان کوتاه، خواننده، رهایی، پسر پادشاه، توصیف، کلیله و دمنه سخن، رهایی مسافران، سخن، روانی، جایزه نوبل، دیو قصد پسر پادشاه، مسافر و سیاح، مار و دیو، دو قصه، ادبی داستان کوتاه

خلاصه ماشینی: "اما سعدالدین وراوینی، خود،در دیباچهء مرزبان‌نامه،آنجا که از کتابهایی که به‌ نوعی دست‌مایهء او در سبک نویسندگی‌اش قرار گرفته‌اند، نام می‌برد،از کلیله و دمنه،در صدر این کتابها،چنین نیکو یاد می‌کند: «بعضی از آن کتب اسماء و حکایات یافتم به سیاقت‌ مهذب و عبارت مستعذب آراسته،و الفاظ تازی در پارسی، به حسن ترکیب و توصیف استعمال کرده و جمال آن‌ تصنیف، فی ابهی ملبس و اشهی منظر بر ابصار اهل‌ بصیرت جلوه داده چون کلیه که اکلیلی است فرق مفاخران‌ براعت را به غرر لالی و در متلألی مرصع. روشن است به عنوان نمونه،وقتی سیاح و مسافر در اوج عشرت هستند،با وقتی که هر دو در دام مرگ گرفتار شده‌اند،از نظر روحی و روانی،همسان نیستند،و بالتبع، در این دو موقعیت کاملا متفاوت،با یک لحن واحد،سخن‌ نمی‌گویند. البته این،بدان معنا نیست که سیاح و مسافر چون می‌دانند این یوسفان در چاه بلا گرفتار،آنها را عزیز مصر خواهند کرد،به رهاندن آنها از آن ورطهء بلا دست می‌یازند؛بلکه‌ پیرنگ قوی و روابط علت و معلولی یک داستان خوب، حکم می‌کند در میدان بسیار کوتاه داستان،هیچ نکتهء اضافی و بی‌تأثیر،چهره ننماید؛و هر علتی،در پایان، معلولی را به همراه خود داشته باشد. در حالی که در داستان«آهنگر با مسافر»، صحنهء وقوع حوادث قصه،نیکو توصیف شده است؛و حداقل خواننده نمای کلی صحنهء قصه را می‌تواند در ذهن‌ ترسیم کند به عبارت دیگر،قصهء زرگر و سیاح،در این‌ زمینه،در حکم گزارشی می‌ماند که فقط هر آنچه وجود داشته،بدون هیچ هنرمندی و ابتکاری،در آن به رشتهء تحریر درآمده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.