Skip to main content
فهرست مقالات

مقاله: فاصله زیباشناختی در داستان سیاوش

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : داستان، سیاوش، فاصله زیباشناختی در داستان سیاوش، داستان سیاوش، فاصله، خواننده، فاصلهء میان نویسنده و خواننده، نوسان فاصله میان اثر هنری، فاصلهء میان خواننده، فاصلهء زیباشناختی

خلاصه ماشینی:

"از آنجا که داستان سیاوش از معدود داستانهای ادبیات فارسی است که در بسیاری جهات با ادبیات نوین داستانی قابل تطبیق است،در این مقاله به بررسی فاصلهء زیباشناختی در داستان‌ سیاوش،تحت سه عنوان زیرنظر افکنده‌ایم: 1-فاصله میان نویسنده و عمل داستانی؛که به بررسی نوسان فاصله میان اثر هنری و نویسنده، در ارتباط با میزان به کارگیری بیان عینی(روایت اعمال داستانی)و بیان ذهنی(تحلیل ذهنی‌ نویسنده از اعمال و شخصیتها)می‌پردازد. بنگرید بیان عینی و دوری فاصله راوی داستان را با عمل و شخصیتهای داستانی در این موضع از داستان: ندیدی بدیهای افراسیاب‌ که گم شد زما خورد و آرام و خواب‌ چو باد افره ایزدی خواست بود چگونگی فاصله میان‌ نویسنده با عمل و شخصیتهای داستانی، نویسنده با خواننده و نیز خواننده با اثر هنری، تأثیر عظیم در قوت و ضعف داستان و در نتیجه، نمایش میزان پردازش‌ هنری اثر،ایجاد می‌کند. او بیشتر خواننده را در فاصله‌ای‌ مناسب نسبت به اثر هنری‌ قرار می‌دهد:گاه او را به‌ ضرورت به صحنه و عمل‌ داستانی نزدیک می‌کند، گاه از آن دور می‌سازد،و گاه همچنان در حالتی‌ میانه،نگاه می‌دارد فراخ‌منظر ارائه می‌کند،می‌تواند ناهماهنگ‌ترین صحنهء داستان به شمار آید،که خواننده را نسبت به جریان داستان‌ در دورترین وضع خود نگاه می‌دارد،و به همین سبب، شاید به سختی بتوان این ابیات را سرودهء خود فردوسی‌ دانست؛موضوعی که تقریبا از ذهن هیچیک از مصححین‌ داستان نیز به دور نبوده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.