خلاصه ماشینی:
"مقاله (به تصویر صفحه مراجعه شود) مقدمهای بر ادبیات کودکان و نوجوانان(2) محمد رضا سرشار مطالعه یا مشاهدهای سطحی و گذرا در زندگی حیوانهای پستاندار،به راحتی این نکته را مسجل میسازد که این موجودهای به ظاهر فاقد شعور نیز-به راهنمایی غریزه یا هر عامل دیگر-به روشنی متوجه تفاوت میان بچهها با بزرگسالان خود هستند،و در ارتباط با آنها،رفتاری کاملا متفاوت با آنچه با بزرگترها دارند در پیش میگیرند الف.
زمینههای عمومی مصالعه یا مشاهدهای سطحی و گذرا در زندگی حیوانهای پستاندار،به راحتی این نکته را مسجل میسازد که این موجودها به ظاهر فاقد شعور نیز-به راهنمایی غریزه یا هر عامل دیگر-به روشنی متوجه تفاوت میان بچهها با بزرگسالان خود هستند،و در ارتباط با آنها،رفتاری کاملا متفاوت با آنچه با بزرگترها دارند در پیش میگیرند.
» در روایتی دیگر آمده است که پیامبر (ص)،حسن و حسین خردسال را بر دوش خود سوار میکرد و میفرمود: فرزندان عزیزم؛ مرکب شما چه مرکب خوبی است،و شما هم چه سواران خوبی هستید بر همین اساس بود که مسلمانان،برای نخستین بار در جهان، تشخیص دادند که آغاز سن تحصیل،هفت سالگی است؛و این دریافت،باوجود همهء پیشرفتهای صورت گرفته در روانشناسی و آموزش و پرورش،تا امروز تغییر نکرده است.
با این همه،جز سخنان پیامبر(ص)و امامان(ع)،وجود کتابها، رسالهها،مقالهها یا اشارههای گویا و روشن متعدد از دانشمندان مسلمان،در طول تاریخ، دربارهء آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان و چگونگی رفتار با آنان،دلیل محکم دیگری بر به رسمیت شناخته شدن کودکی و نوجوانی به عنوان دورانهایی با ویژگیهای خاص،و قایل بودن اهمیت ویژه برای این گروههای سنی،از سوی جوامع اسلامی است."