Skip to main content
فهرست مقالات

مقدمه ای بر ادبیات کودکان و نوجوانان (3)

نویسنده:

(5 صفحه - از 52 تا 56)

کلید واژه های ماشینی : ادبیات کودکان و نوجوانان ،کودکان و نوجوانان ،ادبیات کودکان ،گرایشهای فطری ،پدر و مادر ،فطری ،خداوند ،هنر و ادبیات ،دینی ،خداوند در قرآن ،آموزه‌های دینی ،مورد توجه

خلاصه ماشینی:

"نشانه‌های موجود در متون کهن ادبی وجود انبوه داستانها،افسانه‌ها،حکایتهای مورد توجه و علاقه‌ و استفادهء کودکان و نوجوانان در دوران پس از اسلام،که اغلب آنها همچنان موجود است،و با بازنویسی به زبان امروزی،مورد استقبال‌ بچه‌های این زمان نیز واقع می‌شود،به تنهایی برای اثبات این‌ موضوع کافی است که پیشینهء ادبیات کودک ونوجوان در کشور ما،بسیار قدیم‌تر از آنی است که برخی مدعیان غربی و پیروان آنان‌ در داخل،ادعا کرده‌اند. در پاسخ باید گفت:سخنی زبان این آثار برای کودکان و نوجوانان امروزی لزوما به این معنی نیست که لرای بچه‌های قرنها پیش هم دشوار یا لااقل به همین اندازه دشوار بوده است. با این دیدگاه،هر اثر ادبی و هنری‌ که بتواند شوق و گرایش به فضایی همچون‌ حقیقت،یکتاپرستی،خیرخواهی،نیکی، عدالت،کمال،جمال،صدق،صفا،پاکی،و نفرت و دشمنی با رذایلی مانند کفر،شرک، خودخواهی و خودپرستی،ستم،تجاوز، حقارت،زشتی،دروغ،نفاق،پلیدی و امثال‌ آنها را در مخاطب خود برانگیزد،در این‌ حیطه می‌گنجد و مورد تأیید است. ابن‌خلدون،قرنها پیش،به همین نکته توجه داشت و برآن‌ تأکید کرده است: «علت اینکه عادت بر این جاری شده که بخصوص قرآن را در تعلیم،بر دیگر مواد مقدم می‌دارند،از نظر برگزیدن تبرک و صواب، و هم از بیم آن است که مبادا درنتیجهء پیش‌آمدهایی که برای‌ برای فرزندان در دورهء جنون کودکی پیش می‌آید،مانند آفات‌[گوناگون‌] طبیعت-به شرط آنکه درست به آن‌ نگریسته شود-یکی از بهترین منابع برای‌ رسیدن به‌ خداست همچنان‌که‌ بسیاری از پیامبران و اولیای بزرگ خدا،نخستین‌ و ژرف‌ترین درسهای‌ خداشناسی خود را،از همین گسترهء بی‌کران‌ گرفته‌اند و جدایی از کسب دانش‌[(ترک تحصیل)]،فرصت یاد گرفتن قرآن‌ را از دست بدهند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.