Skip to main content
فهرست مقالات

یک بار دیگر سیاوش

نویسنده:

(9 صفحه - از 45 تا 53)

کلید واژه های ماشینی : سیاوش ،افراسیاب ،سودابه ،داستان ،شاه ،پیران ،کیخسرو ،خداوند ،جنگ ،فردوسی ،خرد ،انسان ،ایران ،پیمان ،مرگ ،صص ،بی‌گناه ،فرمان ،سخن ،خون انسانهای بی‌گناه ،آتش ،شهر ،خون سیاوش ،خون بی‌گناه ،خون بی‌گناه سیاوش ،خون پاک سیاوش ،داستان سیاوش ،میدان بازی ،سخن سیاوش ز پیمان ،سیاوش به میدان جنگ

خلاصه ماشینی:

"درست به همین دلیل‌ افراسیاب بیش‌از هرکس این راز و تقدیر آسمانی را حس کرد و برای اینکه از زندگی و حضور سیاوش در بطن جامعه جلوگیری‌ کند دستور داد او را در جایی سنگلاخ و سخت،و شوره‌زاری که‌ هرگز امید رستن گیاه در آن نبود بکشند: «چنین گفت سالار توران سپاه‌ که اندرکشیدش به یک سو ز راه‌ کنیدش به خنجر سر از تن جدا به سخی که هرگز نروید گیا بریزید خونش بر آن گرم خاک‌ ممانید دیر و مدارید باک» افراسیاب به اندازه‌ای متوجه کار خود بود که به‌رغم اصرار فراوان سپاهیان و بزرگان لشکر که گفتند از خون بیگناه سیاوش‌ بگذرد،دوباره بر فرمان خود و اینکه او را در جایی بکشند که گیاهی‌ نروید تأکید کرد: «بفرمود پس تا سیاوش را مرآن شاه بی‌کین و خاموش را که این را به جایی بریدش که کس‌ نباشد ورا یار و فریادرس‌ سرش را ببرید یکسر ز تن‌ تنش کرکسان را بپوشد کفن‌ نباید که خون سیاوش زمین‌ ببوید،بروید گیا روز کین» صص 2323 تا 2320 و درست به‌خاطر وقوفی که سیاوش به مسئولیت خود داشت، و آگاهی از معبر مقدر نابودی افراسیاب،و به‌خاطر تعالی والای‌ روحی که نصیب سیاوش شده بود،او از جنگ خودداری و از ریختن‌ خون بی‌گناهانی چند که لعبتکانی بیش در دست افراسیاب نبودند، پرهیز کرد و هنگامی که معدود ایرانیان همراهش تقاضای نبرد کردند پاسخ داد: «سیاوش چنین گفت که این رای نیست‌ همان جنگ را مایه و پای نیست‌ چه گفت آن خردمند بسیارهوش‌ که با اختر بد به مردی مکوش مرا چرخ گردان اگر بی‌گناه‌ به دست بدان کرد خواهد تباه‌ به مردی کنون زور و آهنگ نیست‌ که با کردگار جهان جنگ نیست» و درست همین نکته آن راز والایی است که سیاوش به شیرینی‌ زلال آن پی برده بود،خضوع و تسلیم در برابر خواست دوست، تسلیمی که انسان را حتی در متن طوفان سرخ به آرامش می‌رساند، آرامشی که با آدمی حیاتی سبز می‌دهد-گیاهی سبز که از خون‌ سرخ سیاوش می‌روید-و حضور زنده و فعال و مؤثر آدمی را در متن هستی و جامعه تداوم می‌بخشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.