Skip to main content
فهرست مقالات

مقدمه ای بر ادبیات کودکان و نوجوانان (4)

نویسنده:

(5 صفحه - از 68 تا 72)

کلید واژه های ماشینی : ادبیات کودکان و نوجوانان، کودکان، رسول اکرم، زیبایی، جمال، هنری، مخاطب، داستان، احساس، انسان، سبب، پرورش، زندگی، ذهنی، نوجوان (، درک، گرایش، مقدمه‌ای بر ادبیات کودکان، محدودیتهای، محیط، احترام، پیامبر، هستی، طبیعت، روزی رسول اکرم، اصل زیبایی و برانگیخته‌شدن احساس، آثار، جبران محدودیتهای کتابهای درسی، مجلد، پرورش وجدان اخلاقی

خلاصه ماشینی: "در این میان،تجربه ثابت کرده است‌ که علاقهء کودکان و نوجوانان به داستان و و اثرپذیری آنان از آن،به مراتب بیشتر و عمیق‌تر از همین موارد،در بزرگسالی‌ است. نتیجهء دیگر مطالعهء داستان یا دیدن‌ نمایش برای کودک یا نوجوان این است‌ که درمی‌یابد وجود برخی ضعفها و کاستیها در وی،یا مشکلات در زندگی‌اش،تنها منحصر به شخص او نیست. این امر نیز به نوبهء خود،به کودک یا نوجوان‌ اعتماد به نفسی خواهد داد که می‌تواند در زندگی آینده،موجب کامیابیها و موفقیتهای‌ بسیار برای وی شود. آثار ادبی می‌توانند با طرح‌ مناسب و جذاب ارزشهای اخلاقی و جلوه‌گر ساختن زیباییهای معنوی،گرایش هرچه‌ بیشتر و عمیق‌تر به آنها،و در مقابل،نفرت‌ از مظاهر شر و پلیدی را،در روان و ضمیر کودکان و نوجوانان،نهادینه کنند. یکی از پیشکسوتان ادبیات کودکان و نوجوانان و از صاحبنظران به نام این عرصه در کشور، در این‌باره گفته است: «همان‌طور که هنر برای خود اصول‌ زیبایی ویژه‌ای دارد،اخلاق هم دارای اصول‌ زیبایی ویژه است. 13» به همین سبب،هم استفاده از آثار و هم‌ فعالیت در یک رشتهء هنری می‌تواند ضمن‌ همهء فواید دیگر برای یک کودک یا نوجوان، او را به اخلاق و معنویت گرایش دهد: «وقتی که توجه و علاقه و صرف وقت‌ در یک هنر،به نوجوان لطافت و ظرافت‌ بخشید،به‌طور غیرمستقیم،برای درک و شناخت نظام اخلاقی،آمادگی پیدا می‌کند. ضمن اینکه کودکان و نوجوانان،به‌ سبب گرفتاری در محدودیتهای بسیار بیشتر مربوط به قوا و امکانات،و در مقابل،تخیل‌ بسیار قوی‌تر،از این نظر،به مراتب بیش‌ از بزرگسالان،به آثار هنری نیاز دارند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.