خلاصه ماشینی:
"مدرنیسم،در نقاشی و معماری به مانند رد سنت برای نیل به«جایی که پای هیچکس تاکنون به آنجا باز نشده»عمل میکند؛یا بهتر از آن:ایجاد قالبهای هنری به صرف تازگی، و نه چیز دیگر.
به تبع آن،تصور عمومی مدرن و رمانتیک از هنرمند خلاق یکه و تنها،جای خود را به تکنسین بازیگوش(شاید سارق اطلاعاتی کامپیوتری)داد؛کسی که قادر است آثار خلق شده گذشته را بازیابی کرده و مجددا باهم ترکیب کند.
این رویکرد تصنعی در فعالیتهای هنری تصویری،موسیقایی و ادبی در سیاسیترین شکل ممکن اتخاذ شده است؛جایی که از کلاژ استفاده میشود تا شاید به بیننده تلنگری وارد شود تا او درباره مفهوم بازآفرینی تأمل کند.
خلاصه آنکه، به زبانی ساده و تاریخی میتوان رئوس مطالب این جنبش را چنین برشمرد: 1-پیش مدرنیسم:مفاهیم و تعاریف اصلی در ید حاکمیت است(مثلا کلیسای کاتولیک)سنت بر فردیت سلطه دارد.
این حرکت بر اساس مفروض انگاشتن فرد خودمختار بهعنوان تنها منبع معنا و حقیقت پایهریزی شده است:تفکر کارتیزینی."