خلاصه ماشینی:
"البته به این نکته هم باید توجه شود که هر انسان بهطور شخصی با توجه به پیشینه خود نسبت به هر مکان خاص واکنش خاص نشان میدهد و دلیلی وجود ندارد که تمام انسانها با دیدن ساحل،احساس آرامش کنند و با دیدن خیابان کثیف احساس ناراحتی.
در این بین،راوی دانای کل خود نمیداند که راوی داستان است چراکه او فرد خاصی در بستر داستانی نیست که حوادث برای او روی دهد.
در این حالت راوی تنها داستان بیان میکند وو خواننده نباید او را با نویسنده یا فردی ثالث که در بستر داستانی حضور دارد اشتباه بگیرد.
خواننده داستان سئوالات بیشماری را میتواند هنگام مواجه شدن با نثر داستان مدنظر داشته باشد: -چه نوع زبانی در داستان مطرح است؟ -آیا این زبان احساسی است یا تعقلی؟ -آیا این زبان رازدار است و براحتی همه چیز را بیان نمیکند یا خیلی راحت همه چیز را توصیف میکند؟ -زبان به کار رفته در داستان چه میزان از تجربیات،احساسات و معانی را میتواند توصیف کند؟ -این زبان تا چه میزان نیرومند و ضربآهنگ دارد؟ -آیا صداها و اصواتی که غالبا بیانگر احساسات فردی هستند در داستان به کار گرفته شده است؟ -آیا جملات بیان شده طولانی و خستهکنده است یا کوتاه؟ -آیا توالی واژگان براساس قائده نحوه رعایت شده است؟ -نویسنده تا چه میزان از فنون و صناعات ادبی چون جناس،طنز،استعاره، ایهام استفاده کرده است؟ -در اثر تا چه میزان علائم نقطهگذاری رعایت شده است؟ -در مکالمات میان شخصیتها چه لحن خاصی در نظر گرفته شده؟ -آیا مکالمات طولانی است؟ منبع: Critical Reading:A Guide,Professor Johnlye"