خلاصه ماشینی:
"نویسنده با تحلیل دلایل تقدس متن از دیوان حافظ،مثنوی،شاهنامه و(برای برخی) تاحدی بوفکور،بهعنوان متون مقدس در ایران یاد میکند،همچنین در پایان مقاله نویسنده با طرح این شبهه که اگر متن مقدس است،پس چرا با آن برخورد نقادانه میکنند و منتقدین آن را مورد بحث و نقد قرار میدهند، میگوید:«متن هنگامی به فعلیت میرسد که توسط خواننده،خوانده و مورد برخورد علمی نویسنده قرار میگیرد مقدس میشود.
در اواخر اکتبر 1839 تحت عنوان یک مأموریت ادبی برای دولت فرانسه اقدام به مسافرت به اتریش و سوئیس میکند که خاطرات این سفر در داستانی به نام«عشقهای دین»(در ضمیمه مسافرت به شرق)عنوان میشود.
سفر به شرق که در این سفر از اسکندریه،قاهره،بیروت،یافا،میرا و استانبول دیدن میکند و در ژانویه 1844 به پاریس بازمیگردد،نویسنده معتقد سفر به شرق زمین«نروال»متأثر از«فاوست»گوته است.
«ژرار»تأثرات خود از این سفرها را در مجلات مختلف مانند:هنرمند،مطبوعات ملی، پاریس و دو دنیا میپردازد و سپس خاطرات از ژانویه 1841 تا ژانویه 1845 در مجله «لاسیئولت»تحت عنوان«القاهره»خاطرات سفر به شرق را منتشر میکند."