Skip to main content
فهرست مقالات

توهم روایت (نقد رمان «رود راوی» (بخش پایانی))

(4 صفحه - از 41 تا 44)

کلید واژه های ماشینی : رمان، داستان، نماد، گلشیری، فرم، شهریار زرشناس، فرمالیستی، فرمالیسم، رود راوی، کلمه

خلاصه ماشینی: "اگر به آثار معروف رمزی در قرن بیستم در ادبیات غرب نگاه‌ کنیم مانند«دنیای جدید نو»از آلدوس هاکسلی که داستانی‌ کاملا نمادین است،یا به داستان«قصر»کافکا،که داستانی‌ نمادین با استفاده از فضاهای سورئالیستی است،یا به کتاب‌ «مرشد و مارگریتا»که به شکل کمتر و با تفاوتهایی که فضاهای‌ سورئالیستی در ان نیز وجود دارد،یا در 1984 که فضای سورئال‌ و رمزی دارد،می‌بینیم که فضاهای سورئال با عناصر داستانهای‌ رمزی باهم پیوند خورده است. در شرایط کنونی کشور ما و قبل از آن،از سالهای دهه چهل، با ظهور«جنگ اصفهان»که هوشنگ گلشیری یکی از چهره‌های‌ اصلی آن بود و میر علایی،حقوقی و غیره در آن بودند،میا به‌ (به تصویر صفحه مراجعه شود) ادبیات سورئال،فضاهای سورئال و استفاده از ظرفیتهای تکنیکی برای ارائه داستانهای فرمالیستی در ادبیات‌ نیرومند می‌شود. یا«جن‌نامه»را بخوانیم، می‌بینیم داستان تودرتو است،و براساس به‌هم‌ریختگی ساختار داستانی بنا شده و فضایی وهمی خلق می‌کند که در پایان شما می‌توانید از میان تمامی این عناصر متتشت و به ظاهر پراکنده و به‌هم‌ریخته،که نه منطق زمانی مشخص دارد و نه فضاهای‌ مکانی‌شان وحدت دارد،در آخر می‌توانید عناصری را به عنوان‌ مؤلفه‌های کلی داستان نتیجه‌گیری کنید و داستان می‌تواند پیام‌ خود را منتقل کند. فرمالیستها چون برای فرم اصالت قائل هستند و یک‌ واقعه ادبی را چیزی جز عینیت یافتن فرم نمی‌دانند و جهان را مجموعه تودرتویی از دنیاهای متفاوت و در کنار هم و به موازات‌ هم می‌بینند،معتقدند که ما می‌توانیم با استفاده از عناصر زبانی و داستانی جهانی را خلق کنیم که جهان فرمالی است،جهان صوری‌ است،اما به موازات جهان عینی واقعیت دارد. احمد شاکری:نویسنده آیا در داستان تقبیح کرده این‌ جامعه ایدئولوژیک را؟ شهریار زرشناس:جامعه ایدئولوژیک یعنی جامعه‌ای‌ که دارای کادر رهبری است با یک ساختار متمرکز."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.