خلاصه ماشینی:
"چرا که میان حوادث داستانی رابطهء علی حاکم است و اگر نویسنده به اصول داستاننویسی پایبند نباشد،خالق یک اثر قوام نیافته خواهد بود؛ در نتیجه،خواننده به محض مواجه شدن با حوادث دور از ذهن و غیرملموس،از بستر داستان و حوادث دور میشود و رابطه حسی او و اثر از میان میرود.
چرا که در چنین آثاری،خواننده، تمام هم خود را مصروف شناسایی شخصیتها و حوادث ساده داستانی میکند که میتوانستند به راحتی در اختیار خواننده قرار گیرند؛آنچنانکه پیروان رمان مدرن و مدرنیسم،سعی در ایجاد پیچیدگیهای تصنعی،ایهام و قرار دادن خواننده در لامکانها و لازمانها دارند.
نویسنده داستان هم باید به چنین قوانینی آشنا باشد،تا بتواند در بازیای که به راه انداخته است شرکت کند و خواننده را لحظهبهلحظه با خود همراه سازد و تأثیر عمیقی را که مدنظر دارد بر او بگذارد.
در هر حال،بیشتر نویسندگان سعی دارند تا رویدادهای داستانی را به گونهای در کنار هم قرار دهند که شخصیت داستان در پایان راه مجبور به پیروی از قوانینی باشد که خود در گذشته عامل بروز آن بوده است."