Skip to main content
فهرست مقالات

پارادوکس احساسی و عاطفی در داستان

نویسنده:

(3 صفحه - از 10 تا 12)

کلید واژه های ماشینی : داستان، خواننده، حسی، پارادوکس احساسی و عاطفی، ترس، شخصیتهای، خواننده هنگام مطالعه داستان، شخصیتهای داستانی، رادفورد، حالتهای درونی خواننده هنگام مطالعه، لذت، انسان، واکنش احساسی خواننده داستان، والتون، حوادث داستانی، واکنش احساسی خواننده به داستان، حالات، هیجان، بروز، ترس هنگام مطالعه داستان، رویدادها و شخصیتهای داستانی، مطالعه داستان لذت، مطالعه داستان، مطالعه، مطالعه داستان دچار حالات، خواننده داستان، واکنش احساسی، حوادث رخ‌داده واکنشی احساسی، ایجاد رابطه حسی میان خواننده، رویدادهای داستانی

خلاصه ماشینی: "این درحالی است که هریک از تئوریهای یاد شده به تنهایی می‌تواند توجه همگان را جلب کند و باورپذیر باشد: الف)خواننده در صورتی می‌تواند رابطه حسی قوی و پایداری با داستان‌ برقرار سازد و از مطالعه داستان لذت ببرد که رویدادها و شخصیتهای‌ ساده‌تر،زمانی خواننده کاملا در بستر داستان غوطه‌ور می‌گردد و نسبت به‌ حوادث رخ داده واکنشی احساسی نشان می‌دهد که خود را واقعا در موقعیتی‌ حقیقی ببیند. در همین‌ ارتباط برخی از صاحبنظران بر این باورند که واکنش احساسی خواننده به‌ داستان تنها پذیرفتن و باور کردن حوادث است،و در صورت رعایت این‌ اصل،به راحتی چنین حس‌وحالی در او ایجاد می‌شود. برخی دیگر از صاحبان عقیده بر این مسئله پافشاری دارند که در هنگام‌ مطالعه داستان نیازی به بروز چنین حس‌وحالی نیست،و باید واقع‌بینانه به‌ مصاف با رویدادها و شخصیتهای داستانی رفت. کولین رادفورد( Colin Radford )در کتاب خود تحت عنوان "پاسخ به نقدهایم‌"در بخش‌"وحشتها و داستان‌"-که در سال 1975 منتشر شد-می‌گوید:توانایی ظاهری خواننده برای نشان دادن واکنش‌ احساسی و روحی به حوادث و شخصیتهای داستانی امری نامعقول، بی‌ربط و اشتباه است. طبق نظر آنها،خواننده این توانایی را دارد تا کاملا خود را محیط داستانی قرار دهد،صداها را بشنود،بوهای مختلف را استشمام کند و عملا نسبت به‌ رویدادهای مختلف واکنش نشان دهد. والتون در جواب به عملکرد رادفورد مبنی بر تمسخر مخاطبان آثار ترسناک که هنگام خواندن کتاب و یا دیدن فیلم دچار ترس و وحشت‌ می‌شوند می‌گوید که احساس ترس یک حس مشترک و همگانی است‌ و انسان باید به راحتی و به دور از هرگونه شرمساری آن را بروز دهد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.