Skip to main content
فهرست مقالات

مقاله: قصه های عامیانه و طوطی نامه

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : قصه‌های عامیانه ،عامیانه ،طوطی‌نامه ،جواهر الاسمار ،ماه شکر ،ویژگیهای قصه‌های عامیانه ،الاسمار ،قصه‌های بلند عامیانه ،صاعد ،عناصر قصه‌های عامیانه ،گروه از قصه‌ها ،قصه‌ای ،ویژگیهای گروه سوم ،گروه سوم ،قصه‌های بلند ،ماجراهای قصه ،ویژگیهای گروه ،سوم ،بلند عامیانه ،نقش زنان ،زمانهای قدیم ،تصمیم می‌گیرد ،ظاهر می‌شود ،مشاهده می‌کنیم ،آغاز می‌شود ،قرار می‌دهیم

خلاصه ماشینی:

"» شیوه تألیف عماد بن محمد الثغری بدین‌گونه است که او پس‌ازآنکه‌ متن سانسکریت«سوکه سپتاتی»را مورد مطالعه قرار می‌دهد تصمیم‌ به تقلید و ترجمه این کتاب به زبان پارسی می‌گیرد،ولی از آنجاکه همه‌ قصه‌های متن سانسکریت را نمی‌پسندیده،«چارچوب تودرتو و پیازی‌ شکل قصه سانسکریت را گرفته،با سه نوع قصه پر می‌کند: 1. طوطی که‌ چشمش به صاعد بازرگان افتاده و گویی از همان نگاه اول او را بهترین‌ صاحب برای خود تشخیص داده است،صاعد را صدا می‌کند و برای او از هنرهایش،که یکی از آنها پیشگویی بوده است،نقل می‌کند،و به صاعد می‌گوید که سه روز دیگر در پی معامله‌ای که انجام می‌دهد،صاحب‌ ثروت و سرمایه فراوانی خواهد شد. هرچند می‌توان این ویژگی را در حد طبقه‌بندیهای گروه اول و دوم قصه‌های عامیانه نیز جای داد،که حضور زنان در آنها بسیار کمرنگ و حاشیه‌ای است،و آنان وسیله‌ای برای عشقبازی مردان‌اند. ویژگی دیگر قصه‌های بلند عامیانه-که در گروه سوم از تقسیم‌بندی‌ آنها مطرح کردیم-آوردن داستان در داستان است و گفتیم که این مورد از ویژگی قصه‌هایی است که اصل و منشأ آنها به هند بازمی‌گردد. در این قصه نیز مشاهده می‌کنیم که وزیر برای یافتن سارق اصلی،به قصهء «دستور شداد که گنج مفقود را از زیر زمین کشیده بود»گریز می‌زند،و به اصطلاح قصه‌هایی را موزاییک‌وار در کنار هم می‌نشاند؛و در حقیقت‌ قصه‌ای در درون قصه‌ای دیگر شکوفا می‌شود. در این قصه هم،همان‌گونه‌که طوطی راوی قصه بود،دریا نیز به عنوان‌ شخصیت یاری‌دهنده،در قالب آدمیزاد،بر چهار جوان ظاهر می‌شود؛و درست به زبان خود آنها با ایشان سخن می‌گوید."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.