خلاصه ماشینی:
"او شخصیت خودشیفتهای استکه مردها را مفتون خود میکندباشد،اما با همه این بازیها و جذبهها،به عرف یا سنت آنقدر اعتقاد دارد و یا شاید آنقدر از آنها میهراسد که دوباره تن به ازدواج ندهد.
ایه، دختر دانشجوی پر شروشوری است که باوجود همهء تلاشهای مادر برای بازی نقش یک پدر برای او،دلش میخواهد پیش پدرش برود؛پدری به اصطلاح روشنفکر،که فقط بیرون خانه روشنفکر بوده،اما در خانه یک مرد اقتدارگرا بوده است.
و این تعارض، آرزو را دیوانه میکندباشد که او باید در مورد درآمد بنگاه معاملات ملکیاش حسابگر باشد؛و نیازهای رنگارنگ مادر و دخترش،که هردو او را شوهر و پدر خود میدانند،تمامی ندارد.
و حالا آرزو یک دوست تمام عیار است؛ برای شیرین،کسی که با او به مسافرت میرود،همکار خوبی است،ازش مشورت میخواهد؛و گویی این همه آن چیزهایی بوده است که شوهر شیرین از او دریغ میداشته است.
مثلا سهراب یک شخصیت کاملا سفید است؛و اینکه چرا چنین مردی،برخلاف معمول عرف،از زنی که در حال بازی کردن نقش چند مرد است خوش میآید،مشخص نیست!تنها در قسمتی که کامپیوتر به کمک نویسنده میآید و ما ذهنیات آیه را میخوانیم،شعف زاویه دید از بین میرود.
اما شیرین،مادر،و سهراب را نمیشناسیم، همچنین درنمییابیم که تعارض بین شخصیت مادر و دختر از کجا ریشه گرفته،و چرا آرزو،با آن تربیت زنانه،چنین شخصیتی پیدا میکندباشد؟ مردهای این رمان،یا آنقدر بدند که قابل توصیف نیستند،یا آنقدر خوباند که قابل باور نیستن.
اما آنچه که باعث همذاتپنداری در خواننده میشود،نه گلایههای معمول زنانه،بلکه صداقتی است که نویسنده در نمایش حضور زن در عرصههای اجتماعی و استقلالخواهی او و پیامدهای این مستقل بودن و بهایی که یک زن تنها باید برای تواناییهایش بپردازد به خرج میدهد."