خلاصه ماشینی:
"گاهی توجه منتقدین به یک اثر داستانی،از این امر ناشی میشود که آن اثر توانسته است به شمارگان قابل توجهی دست یابد،و سرانجام نباید فراموش کرد که انگیزههایی سیاسی نیز میتواند به نقد یک اثر بینجامد.
این ادبار دو سویه از طرف منتقدین ادبی و تاریخپژوهان،بستری را مهیا میسازد تا مقولهء پر مخاطب و تأثیرگذار داستانهای تاریخی و زندگینامههای داستانی عملا از دایره نقد خارج شود و در حاشیه امن قرار گیرد،آنگاه،میتوان تصور کرد که با حذف چشمهای بیدار،بر سر این عرصه پرمخاطب چه خواهد آمد!
اما تعدد عناوین این کتب از سویی و نگرش سنتی و رایج در حوزههای علمیه مبنی بر اینکه داستان از اهمیت زیادی برخوردار نیست و صرفوقت در خواندن-چه رسد به خلق-آن تضییع عمر است،باعث شده است این عده نیز توجه لازم را به اینگونه آثار نداشته باشند و تعجببرانگیزتر از این امر،آن است که مطلع شویم برخی از این کتب،که جنبههای بدعتآمیز و تحریفی در آنها نیز کم نیست،در مجموعههای وابسته به این تشکیلات، چاپ و منتشر میشود!"