Skip to main content
فهرست مقالات

مقاله: درآمدی بر دستور زبان داستان

نویسنده:

مترجم:

(6 صفحه - از 22 تا 27)

کلید واژه های ماشینی : داستان، روایت، زبان، رمان، روایی، دستور زبان داستان، کارکردهای، ادبی، نمایه‌ها، نقد، ادبیات داستانی، متن، رخدادها، ادبیات داستانی واقع‌گرا، معنا، مدلول، ساختار روایت، روایت‌شناسی و دستور زبان روایت، مجاز، بوطیقای ادبیات داستانی، مکانی، خوانندگان، رمان واقع‌گرا، تحلیل، هسته‌ای، واحدهای، مقاله، زبان روایت به ادبیات داستانی، کتاب، روایتشناسی و دستور زبان روایت

خلاصه ماشینی: "اینک پرسشهای این جستار را مطرح می‌کنم:آیا پیشرفت در نظریه و روش‌شناسی به معنای پیشرفت‌ در قرائت منتقدانه متون است؟آیا ممکن و یا مفید است که کل مجموعهء فرمالیسم و ساختارگرایی مدرن‌ را در متنی واحد تاثیر دهیم؛و اصلا چه نفعی از این‌ کار عایدمان می‌شود؟آیا این امر با پرده‌برداری از ژرفناها و ظرافتهای معنا که به هیچ طریقی دیگر فراچنگ نمی‌آیند،قرائتمان را از متن تعمیق‌ می‌بخشند؟و آیا در حل مشکلات تفسیری‌ و ارائه قرائت صحیح از متن به کمکمان‌ خواهند شتافت؟یا این که با آکادمیک‌گرایی‌ آسایش‌طلبانه و سرگردانی مرسوم می‌شود که همین اطلاعات را بدون آن که تعمیق یافته باشند،کورکورانه از یک‌ دسته‌بندی به دسته‌بندی دیگر و از زبانی نامفهوم به زبان نامفهوم‌ دیگری انتقال داد؟ تحلیل من از داستان کوتاه همینگوی(گربه در باران)،2پاسخی‌ مثبت است به اولین مجموعه سؤالها؛و پاسخی منفی است به دومین‌ گروه پرسشها،ما در مرحله نخست،پر بی‌راه نیست که به دامنه و تنوع نظریه‌ها،روش‌شناسی‌ها و رویکردهای در دسترس منتقدان‌ ادبیات داستانی اشاره‌ای کنیم. اگر خواننده متن را به‌ کوچکترین واحدهای اطلاعاتی‌اش تقسیم کند،چگونه می‌تواند واحدهای کارکردی سطح بنیادین روایت را شناسایی کند؛و با اکثر واحدهایی که کارکردی نیستند،چه باید بکند؟ رولان بارت در کتاب درآمدی بر بررسی ساختاری روایتها که‌ اکثر مثالهای آن نیز از انگشت طلایی(1946)اثر ایان فلیمنگ‌ (fleming ian) ،نقل شده است،واحدهای روایی را به دو گروه‌ واحدهای هسته‌ای و کاتالیزوری تقسیم می‌کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.