Skip to main content
فهرست مقالات

مقاله: شخصیت پردازی عطار در «الهی نامه»

نویسنده:

(4 صفحه - از 66 تا 69)

کلید واژه های ماشینی : عطار، شخصیت‌پردازی عطار، شخصیت، الهی‌نامه، سلطان محمود، حکایت، ابلیس، عرفانی، دیوانگان، گاو

خلاصه ماشینی:

"(تصویرتصویر) مقاله شخصیت‌پردازی‌ عطار در الهی‌نامه زهره احمدی پوراناری کارشناس ارشد زبان ادبیات فارسی چکیده عطار شاعر و عارف بزرگ قرن ششم،صاحب چند مثنوی ارزشمند عرفانی است. عطار در مثنویهای خود مطالب دشوار عرفانی را در قالب حکایت و تمثیل گنجانده است. این مقاله نشان می‌دهد که: -استفاده از شخصیت دیوانگان(شوریدگان)بارزترین شگرد شخصیت‌پردازی عطار است. -در این مقاله شخصیت سلطان محمود و چگونگی حضور او در الهی‌نامه بررسی می‌شود. عطار در موارد زیر از شخصیت دیوانگان استفاده کرده است: 1-بی‌پروا و صریح سخن گفتن با خدا -دیوانه‌ای در کنار خانه خدا می‌گوید:اگر درم را نگشایی،به‌ جای حلقه،سرم را بر در می‌زنم تا شکسته شود7. سلطان محمود از جمله شخصیتهای مقابل در الهی‌نامه است. درویش گفت: ندیدم چون تو در عالم گدایی‌ که خالی نیست از ظلم تو جایی‌ که جوجو نیم‌جو بر هر سرایی‌ نوشتند از پی چون تو گدایی‌ ندیدم هیچ بازار و دکانی‌ که از ظلمت نبود آنجا فغانی‌ کنون گر بینش چشمت تمامست‌ ز ما هر دو گدا بنگر کدامست‌24 -روزی سلطان محمود از بیابان می‌گذشت،پیرمردی را دید که‌ درمنه می‌کشید. 27 با توجه به حکایات فوق،نمی‌توان پذیرفت که سلطان محمود، پهلوانی با عشق حقیقی است:«شیخ از این مرد که زندگی واقعیش‌ هرگز پسندیده خردمندان نتوان بود،پهلوانی نمودار عشق حقیقی و عواطف آسمانی ساخته و او را به صفات عالی ستوده است‌28. » حکایات زیر نشان می‌دهد که سلطان محمود تنها شخصیتی‌ مقابل است که در برابر پیرزن(نماد دانایی)ظاهر می‌شود و به‌ هیچ‌وجه«پهلوانی نمودار عشق حقیقی»نیست: -روزی سلطان محمود با سپاهیان در حال گذر بود. 37 به اختصار می‌توان گفت؛که در الهی‌نامه،حضور ابلیس،بر اساس این چند فرض استوار است: الف)ابلیس در سجده نکردن پیش آدم مقصر نبود،بلکه قضای‌ خدا چنین بود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.