Skip to main content
فهرست مقالات

مقاله: کودکان و جهان تخیلی افسانه ها

نویسنده:

(4 صفحه - از 52 تا 55)

کلید واژه های ماشینی : کودک، افسانه‌ها، تخیل، جهان تخیلی افسانه‌ها، قصه‌ها، کودکان و جهان تخیلی، خیال، داستان، تربیت، کودک و نوجوان، زندگی، ذهن، بزرگسالان، دنیای افسانه‌ای تخیلی کودک، انسان، خلاقیت، تجارب، باور، پرورش، آدمها، شناخت، پرورش ذهن و فکر کودک، ذهن کودک، ذهن و فکر کودک، قصه‌ها و افسانه‌های جن‌وپری، فرهنگ، تربیت کودکان و نوجوانان، افسون، رشد، پرورش کودک

خلاصه ماشینی: "بدیهی است که بررسی و پژوهش در افسانه‌ها-این پلهای ارتباطی‌ دنیای افسانه‌ای تخیلی کودک با دنیای واقعی بزرگسالان- می‌تواند راهگشای ما به درون دنیای کودکان،برای درک بهتر و شناخت نیازهای آنان باشد. بدترین جنبه کتابهای کودکان این است که کودک را از آنچه که‌ باید از تجربهء ادبیات به دست آورد،یعنی دست یافتن به معنای‌ عمیق و آنچه در آن مرحله از رشد برای وی پرمعناست،مرحوم‌ می‌کند. لازم است داستان،علاوه بر آنکه کودک را جلب،و او را سرگرم می‌کند و کنجکاوری‌اش را برمی‌انگیزد،برای پربار ساختن زندگی او نیروی تخیلش را به فعالیت وادارد؛به وی‌ کمک کند تا فهم خود را گسترش دهد و هیجانهایش را تشخیص‌ دهد؛مشکلاتش را بشناسد؛و در همان حال،برای مسائلی که‌ سردرگمش کرده‌اند،راه‌حلهایی بیابد. اهمیت عمده افسانه‌ها،برای آنان‌که در حال رشد هستند، آموزش راههای درست و رفتار صحیح در این جهان نیست،بلکه‌ درمانگری آن است و نیز تعمق در اشارات داستان؛که‌[به این‌ وسیله‌]کودک و نوجوان درباره خویش و جدالهای درونی‌اش در آن لحظه خاص زندگی،موفق به خلق راه‌حل خاص برای خود می‌شود. آنها به‌گونه‌ای فعالی و پویا،ذهن کودک را مشغول‌ و معطوف به خود می‌سازند،تا او نیز در زندگی واقعی بداند که‌ کسانی و افرادی خواهند بود که وی را رهنمایی کنند؛نه به زبان‌ واقعی،بلکه به‌گونه‌ای دیگر از زبان و بیان مردمان. »14افسانه‌ها،که همگام با ذهن کودک‌ پیش می‌روند،با طرح مسائل سؤال‌برانگیز و تحریک کنجکاوی‌ کودک به او کمک می‌کنند و نشان می‌دهند که چگونه همه این‌ تخیلات و مسائل پیچیده و سؤالهای نقش بسته در طول قصه و افسانه ممکن است شفاف و روشن شوند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.