Skip to main content
فهرست مقالات

داستان دادائیستی

نویسنده:

(4 صفحه - از 66 تا 69)

کلید واژه های ماشینی : داستانهای دادائیستی، داستانهای دادائی، هنر، هواداران دادا، ادبی، جریان، دیدگاه هواداران اصلی دادا، نویسندگان دادا، دادها، طرح

خلاصه ماشینی:

"نکتهء قابل تعمق،نوع اندیشه و دیدگاه هواداران اصلی دادا بد؛ که تمامی این افراد،بلا استثنا،دارای دیدگاههای نیهلیستی بودند. دادا در واقع،وسیله‌ای برای بیان آراء و آموزه‌های پریشان، مغشوش و هجو گونهء مردمی بود که از جنگ جهانی اول به ستوه‌ آمده و عملا از جنگ ضربه خورده بودند. مارسل جانکو (Marcel Janco) معتقد است:«در آن زمان‌ شرایطی حاکم بود که تمامی نویسندگان و هنرمندان،اعتقاد خود را دربارهء زندگی،فرهنگ،... او،در عمل با نامه نگاریهای بسیار، نویسندگان و هنرمندان ایتالیایی و فرانسوی را مورد تهاجم قرار داد، و از آنها خواست که هرچه سریع‌تر به جریان دادا بپیوندند. هنگامی که جنگ جهانی اول در سال 1918 به پایان رسید، تمامی هواداران اصلی دادا،زوریخ را ترک کردند و به کشورهای‌ خود بازگشتند. آنها در کشورهای خود،به صورت مستقل دست به‌ (تصویرتصویر) کار شدند و به اشاعه دیدگاههای افراطی دادا پرداختند. نویسندگان داستانهای دادائی، معتقد بودند که آثارشان به شیوه‌های مختلف قابل تفسیر است، و هر فرد می‌تواند براساس نوع نگرش و بینشی که از قبل به‌ دست آورده،داستانهایشان را تفسیر و تأویل کند. در واقع،این‌ نوع نگرش که تفسیر داستان می‌تواند متنوع و قابل انعطاف باشد، برای اولین بار توسط دادائیسم مطرح شد،و به تدریج به سایر (تصویرتصویر) مکاتب ادبی چون مدرنیسم،پست مدرنیسم و هر مونتیک،وارد گشت. همان طور که پیش از این مطرح شد،بسیاری از جریانهای‌ مدرن ادبی چون مدرنیسم،پست مدرنیسم و رئالیسم جادویی، توسط جریان فکری دادا تغذیه شدند. لازم به ذکر است که جریان فکری دادا،در دوران خود،توانست‌ ضربات جبران‌ناپذیری بر فرهنگ،ادبیات و هنر کشورهای‌ مختلف وارد سازد؛و بیش از همه،داستان و هنرهای تجسمی‌ تحت تأثیر این رویداد شوم و نادرست قرار گرفتند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.