Skip to main content
فهرست مقالات

تجربه ها: تجربیات؛ ظرایف و طرائف نویسندگی

نویسنده:

(7 صفحه - از 84 تا 90)

کلید واژه های ماشینی : داستان، رمان، نوشتن، داستان کوتاه، قصه، فن، جنگ، مرگ، واقعیت، هنری

خلاصه ماشینی:

"تجربه‌ها «تجربیات؛ ظرائف و طرائف نویسندگی» (تصویرتصویر) به کوشش حسین حداد اجتماعی شدن انگیزه شخصی برای تبدیل شدن به یک‌ داستان با ارزش انگیزه‌های شخصی،حتی بنیادی‌ترین،ظریف‌ترین و انسانی‌ترین آنها -همچون مرگ فرزند،که می‌دانیم تا چه حد روح انسانی را به درد می‌آورد و عواطف را مورد تهاجم و تحریک قرار می‌دهد-هم هرگز به خلق آثار داستانی ناب منجر نشده است. نویسنده تازه کاری که فن داستان را می‌آموزد،بعید نیست به‌ جای جذب آن-احتمالا فراموش کردن تعاریف و طبقه بندی عناصر آن‌ -دچار این وسواس گردد،که دقت کند ببیند آیا داستانش دقیقا طبق‌ تعاریف و قواعد فن،نوشته شده است یا نه. به نظر شما داستان در ادبیات دفاع مقدس چه جایگاهی دارد و بیشتر به چه موضوعها و قالبهایی در حوزه داستان می‌شود پرداخت؟ جنگ ناخواسته‌ای اتفاق افتاد که حادثه سنگین و شگرفی بود و نسل حاضر نویسندگان به عنوان کسانی که خودشان ناظر بودند و با ابعاد و زوایای این جنگ و بازخورد و پسامدش آشنا شدند، نمی‌توانستند و نمی‌توانند سکوت کنند. به طور مثال نوشتن زندگینامه‌ داستانی در حال حاضر به صورت یک رویکرد جدی درآمده به‌ این صورت که نویسندگان سعی می‌کنند وقایع اتفاق افتاده‌ای که‌ طرح داستانی دارد،ماجرا دارد،کشمکش دارد و شخصیتهای ناب، خالص و خاص دارد را به راحتی در قالب داستان بیاورند،سامان‌ بدهند و بنویسند. اگر چه زندگینامه داستانی تعریف خودش را دارد و یک کار خلاقه هنری نیست ولی از آن جهت که ابعاد این جنگ و رشادتها و دلاوریها و ماجراهایی که اتفاق افتاده ماندگار شود و باید به قید دو فوریت این وقایع را ثبت کرد لذا قالب زندگینامه داستانی‌ انتخاب می‌شود اهمیت دارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.