Skip to main content
فهرست مقالات

گزارش: نقد «مدیر مدرسه» در کانون اندیشه جوان

نویسنده:

(6 صفحه - از 93 تا 98)

کلید واژه های ماشینی : مدیر مدرسه، داستان، آل‌احمد، معلم، فراش، آدم، کتاب، داستان‌نویسی، نکته، احساس هم‌دردی با نویسنده کتاب

خلاصه ماشینی: "در بین افرادی که به عنوان نویسدگان‌ پیشکسوت ادبیات داستانی ما مطرح هستند،آل احمد ویژگیهای‌ خاصی دارد؛یعنی اگر ما ده یا دوازده نفر را به عنوان داستان نویسان‌ پیشکسوت در نظظر بگیریم که آن ویژگیها باعث می‌شود پرداختن‌ به آثارشان خیلی معذوریت و محدودیت برای ما نداشته باشد و در نقدشان کمتر درد سر داشته باشیم؛یکی از آنها آل احمد است. احساس می‌کنم که در همین شرایط امروز ما هم اگر کسی این کتاب را خواند،با وجود اینکه دلزدگی نیسبت به بعضی‌ از مسائل اجتماعی ممکن است داشته باشد،اما این نکته مثبت در ذهنش می‌ماند که در این شرایط هم می‌شود کار کرد. معلوم می‌شود این مدرسه توسط مالک مدرسه‌ به وزارت فرهنگ داده شده و یکی از شروطش هم حضور فردی‌ بوده که به عنوان فراش در این داستان حاضر است. آقای مدیر،که در ابتدای داستان،موضع شدیدی نسبت به تنبیه‌ بدنی بچه‌ها دارد و ترکه‌های ناظم را می‌گیرد و می‌شکند،مجبور می‌شود که فراش را به باغهای نزدیک مدرسه بفرستد تا ترکه‌ نو بیاورد و بعد شروع به کتک زدن این بچه می‌کند و منتظر هم‌ هست که یک کسی از او باز خواست کند که چرا این کار را کردی‌ تا آن چیزهایی که از این قضیه،در دلش مانده بتواند بیرون بریزد و برای افراد تعریف کند. احساس می‌کنم که در همین شرایط امروز ما هم اگر کسی‌ این کتاب را خواند،با وجود اینکه دلزدگی نسبت به بعضی از مسائل‌ اجتماعی ممکن است داشته باشد،اما این نکته مثبت در ذهنش‌ می‌ماندکه در این شرایط هم می‌شود کار کرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.