Skip to main content
فهرست مقالات

گفتگو: عقل قادر به حل همه مسائل نیست

مصاحبه کننده:

مصاحبه شونده:

(12 صفحه - از 42 تا 53)

کلید واژه های ماشینی : داستان، عقل، دین، شخصیت، رمان، خدا، ادبیات، شریعت، خداوند، کیانوش

خلاصه ماشینی:

"اما در بخش‌ دوم آیا می‌توان این بن‌بست را با مفاهیم و حیانی و به‌طور مشخص‌ دین گشود؟در واقع،درست است که برای عقل،در برخی حوزه‌ها، حتی جایی برای تجربه وجود ندارد و شاید برخیها در این‌طور مواقع، متوجه ایمان شده باشند و فقط برپایهء باور و اعتقاد آن را ادراک کنند، اما اگر از کسانی که خودشان را جزو عقلا می‌دانند،بخواهیم انسان را تعریف کنند و بعد در تعریف انسان ناگزیر از تعریف روح انسان گردند، آیا به برخی ادراکات حضوری اقرار نخواهند کرد که نوع آنها با ادراکات‌ حصولی عقل،کاملا متفاوت است؟آیا دین تنها طریق گشودن این گره‌ نیست؟چون ما با تعریفی که از شعور و قدرت وجودی در فهم برخی‌ مسائل ماورایی داریم،می‌توانیم به بسیاری از مفاهیم دیگر دست پیدا کنیم. شما می‌توانید آدمی را که به باور و دریافت تازه‌ای از زندگی رسیده است در موقعیتهای‌ زندگی و روزمره قرار بدهید و ببینید که این باورها تا چه اندازه می‌تواند برای او مضر یا مفید باشد اما این دیگر داستان مورد علاقه منم نیست. آیا نباید این کار را بکند؟!چطور شما می‌گویید اگر کیانوش سوسن را لمس کرده دیگر نمی‌شود برای او احترام‌ و ارزش قایل شد؟اگر قرار باشد آدمها را این‌طور داوری کنیم که دیگر تکلیف همه روشن است. فکر نمی‌کنید نشانه‌ها باید در فضایی قرار بگیرند که معنایابی برای آنها راحت‌تر باشد؟ من وقتی جزئیات را وارد داستان می‌کنم در درجه اول از آن برای‌ فضاسازی کارم استفاده می‌کنم تا اینکه به دنبال این باشم که آیا معنای‌ دیگری دارد یا ندارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.