Skip to main content
فهرست مقالات

تجربه های نویسندگی

نویسنده:

(6 صفحه - از 124 تا 129)

کلید واژه های ماشینی : رمان، نویسندگی، تجربه، نوشتن، تجربه‌های نویسندگی، ادبی، محسن سلیمانی، هنری، داستان‌نویسان، کیهان

خلاصه ماشینی:

"این تلقی را ناشی از چه می‌دانید؟ [علی محمد افغانی‌]:هنگامی که نویسنده قلم به دست می‌گیرد تا کتابی بنویسد،قلم،وسیله‌ای است مانند چاقوی جراح که با عمل‌ سزارین،کودکی را از رحم مادری خارج می‌کند. آنچه شکل‌ می‌گیرد و از زیر چاپ بیرون می‌آید چیست؟بازتابی است از یک‌ واقعه یا سلسله‌ای از وقایع،در زمان و مکان و چهارچوبی خاص‌ که مهر استعداد و بینش و سبک نویسنده را روی خود دارد. آن‌جا یک آفرینش خودجوش ذهنی در کار است که هیچ‌وجه‌ مشترکی با تسنید پدیده‌های طبیعی ندارد،زیرا در مورد آنها ذهن نباید چیزی را خودش اضافه کند»زولا این را نمونه‌ای از سوء تعبیر دانشمند از هنر و اکراه او از اعتماد به آن می‌گیرد،و این‌ فرق‌گذاری آگاهانهء برنار را با ایمان خلل‌ناپذیر خود به هنر و نیز علم-«حتمیت حاکم بر همه‌چیز»-نفی می‌کند. بدین‌سان شهود تخیل جای خود را به مشاهده آزمایش می‌دهد و کار را به جایی می‌کشد که رمان‌نویس می‌شود تکنیسین و رمانش محصولی تثبیت شده،و به دام افتاده،با این وصف که همهء تحقیقها صورت گرفته و همهء حقایق جمع‌آوری شده است. مارک تواین در یکی از نامه‌هایش اشاره‌ای دارد:«به محض‌ این‌که حرف روی کاغذ چاپ می‌شود،متوجه می‌شوید که دیگر همان چیزی نیست که وقتی آن را شنیدید،بود؛می‌بینید که چیز مهمی از آن ناپدید شده است. البته من‌ هم مثل بقیه نویسنده‌ها قلبا و واقعا به این نکته واقفم که هرگز نباید به کمیت به اندازهء کیفیت بها داد،و طبیعی است که این‌ موضوع مشغله و حتی دغدغه ذهنی نویسنده‌ها باشد. منتها اجرایی یک نفره،بازیگر حرفه‌ای از آن جهت که‌ در کار خود خبره است و وقت بیشتری برای تمرین می‌گذارد،با بازیگر آماتور فرق دارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.