خلاصه ماشینی:
"اما با این تحلیل نیز پذیرش صحت وحی مستلزم آن نبود که بپذیرند خداوند بر پیامبران وحی میفرستد؛ بلکه چنین میگفتند که پیامبران افرادی هستند که دارای روحی متعالی و شگفتاند که قادر است از جهانهای دیگر (غیب) اطلاعات کسب کنند و همین روح گاهی برای خودشان مجسم میشود؛ به طوری که فکر میکنند شخص دیگری، یعنی فرشته نزد آنها آمده، به آنها اطلاعات و اخباری را میرساند.
طبق این دیدگاه، متون دینی، تفسیرها و برداشتهای پیامبران یا نویسندگان کتابهای مقدس از تجربهای است که در مواجهه با خدا و عالم غیب داشتهاند و آنچه در کتابهای مقدس عرضه شده است، سخن خداوند نیست؛ بلکه تفسیرهایی از تجربه دینی افراد است.
نکته دوم این است که مباحث جدیدی که وارد حوزه قرآن شده است ـ مانند مباحث مربوط به هرمنوتیک ـ نوعا از حد ترجمه اندیشههای غربی ـ که در مورد کتاب مقدس گفتهاند ـ فراتر نمیرود و عدهای گمان کردهاند که آنچه در غرب به عنوان هرمنوتیک جدید مطرح شده، عینا میتوان در مورد قرآن نیز مطرح کرد!
پژوهش و حوزه: حوزه مطالعات قرآنی و دلمشغولیهای اصلی شما در پژوهشهای جدیدتان چیست؟ ، همان طور که میدانید حوزه قرآن و حدیث، بسیار گسترده است و ضرورت دارد محققان و مدرسان بخشی از آن را به عنوان گرایش تخصصی خود دنبال کنند تا بتوانند در آن زمینه صاحبنظر شده، حرف و سخنی برای گفتن داشته باشند."