خلاصه ماشینی:
"حقیقت آن است که این متن با تمام سهولت و صراحتی7 که در فهم دارد، همانند هر متن دیگری نیازمند تفسیر است، و این نکتهای بود که مسلمین صدر اسلام با تمام دلدادگی به قرآن، آن را درک کردند و در حد بضاعت خود با آن درگیر شدند.
در این مقاله به شخصیت و روششناسی تفسیر ابن عاشور که یکی از مفسران گرانقدر است، میپردازیم که خود زاییده این تحول بود و این تحول را در قلمرو زندگی خویش و فراتر از آن، در بخشی از جهان اسلام شتابی ستودنی داد.
وی در دو مقام تفسیر آیات مجمل35 و شرح پارهای از الفاظ36 چنین کاری را انجام داده که به عنوان نمونه میتوان به آنچه وی در توضیح واژه فقه آورده، اشاره کرد.
جایگاه فقه در تفسیر فقه یکی از مهمترین دانشهای دینی نزد بسیاری از مفسران بوده است،45 و این بدان جهت است که آیات الاحکام در جای جای این متن دینی اشراب شده و ذات مقدس خداوندگار یا در پاسخ پرسشهای موءمنان46 و جستوجوگران غیر موءمن و یا به جهت اهمیت داشتن آن احکام،47 آن را به پیامبرش ابلاغ کرده است.
1. جایگاه این تفسیر این تفسیر که برایند پنج دهه تلاش موءلف است،49 یکی از تفاسیر تحقیقی است؛ گرچه در جوامع اسلامی، با تأخیر منتشر و مطرح شد، ولی بعد از انتشارش جایگاه مناسب خود را پیدا کرد.
51 یکی دیگر از محققین که در معرفی تفاسیر اسلامی بسیار میکوشد، در ترجمان این تفسیر آورده است: التحریر و التنویر، من أبرز تفاسیر القرن الرابع عشر و من أدقهم فی فهم کلام الله المجید."