Skip to main content
فهرست مقالات

دو دیدگاه: زاویه دید در مقابل کانونی شدگی

نویسنده:

(5 صفحه - از 68 تا 72)

کلید واژه های ماشینی : راوی، داستان، کانونی‌شدگی، کانونی‌گر، پرسپکتیو، زاویه دید در مقابل کانونی، روایت، شخصیت، ژنت، دیدگاه

خلاصه ماشینی:

"اما نکته مهم این است که معمولا همان کس که در داستان صحبت می‌کند (voice) ،همان نیست که داستان را می‌بیند و یا به متن‌روایی،سویه‌ و جهت می‌دهد و همین تمایز میان چه کسی می‌گوید و چه کسی می‌بیند،از جمله،نقدانگیزترین مباحث نقد ادبیات داستانی‌روایی است. تمایز میان این دو پرسش، دسته‌بندی سوم ژنت یعنی وجه(حالت)را پیش می‌آورد که خود دو زیر گروه دارد: الف)وجوه بازنمایی کنش،سخن و اندیشه-که به‌ سخن غیرآزاد ختم می‌شود. از آنجا که ذکر این نکته که راوی به معنای حقیقی‌ کلمه،اشخاص داستان را می‌بیند،اندکی بی‌معنا می‌نماید،از خود می‌پرسیم:«آیا نظر» (view) به‌طور مثبت،واژه‌ای گمراه‌کننده برای توصیف موقعیت‌ راوی نیست؟بهتر است که در جهان داستان،همچون‌ انواع گوناگون تجربه میان تجربه‌های ذهنی راوی و شخصیت تمایز قائل شویم. علت توجه فراوان به کانونی‌شدگی-همانگونه که بل‌ می‌گوید-در این است:«طریق ارائه موضوع اطلاعات را درباره خود شی‌ء و درباره کانونی‌گر در اختیار خواننده‌ قرار می‌دهد»(بل 1985،ص 109) وانگهی،حضور کانونی‌شدگی ربطی بدین موضوع‌ ندارد که شی‌ء کانونی شده،به واقع وجود دارد یا ندارد. با این حال،کانونی‌گر کوته‌بین،کانونی‌گر تا حد تحمیلی خویشتندار است که برخی اشخاص‌ -راویان برای ایجاد هول و ولا در داستان،آنان را موردنظر قرار می‌دهند در داستان«گل سرخی برای‌ امیلی»-همان‌گونه که ریمون کنان هم خاطرنشان‌ می‌سازد-راوی یا شهروند داستان(فرض بر این‌ است که او به سان دیگر راویان پیش از آغاز داستان، پایان آن را می‌داند)به طرزی جالب،مطالب گفته‌ شده خود را پنهان می‌کند؛درست به همان ترتیب‌ که کانونی‌گر درونی مطالبی را که اخیرا دیده است، درون می‌نگرد و به همان ترتیب که او با حضور در رخدادهای مربوط مطالب را دیده بود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.