Skip to main content
فهرست مقالات

نقد: سبک شناسی داستانهای جمالزاده

ناقد:

(10 صفحه - از 116 تا 125)

خلاصه ماشینی:

"نقد سبک‌شناسی داستانهای جمالزاده مجاهد غلامی (به تصویر صفحه مراجعه شود) سبک (STYLE) استفاده از این تجربه معمول در سبک‌شناسی،که‌ اثر را از سه دیدگاه فکری و ادبی و زبانی مورد بررسی‌ قرار می‌دهد،(شمیسا؛1381؛23)در سبک‌شناسی‌ آثار داستانی کمی قابل تجدید نظر است. این مسئله در مورد داستانهای کوتاه سید محمد علی‌ جمالزاده،که مشخصه‌های زبانی و ارزشهای بیانی، به خصوص آنجا که صحبت از تأثیرپذیری از متون‌ کلاسیک فارسی نیز در میان آید،بسیار خود را می‌نمایند،حائز اهمیت است. نیز این را باید دانست که‌ پیش از جمالزاده،نویسندگانی چون محمد باقر میرزای‌ خسروی و صنعتی‌زاده کرمانی و میرزا حسن خان‌ بدیع و شیخ موسی نثری،در زمینه داستانهای تاریخی‌ طبع آزمایی کرده‌اند؛و این همه باعث شده عبد العلی‌ دستغیب بپذیرد که«جمالزاده داستان کوتاه‌نویسی را گامی پیش‌تر از دهخدا برد همین!»(دستغیب؛1356؛ 50) جمالزاده اگر یک نویسنده رئالیست،بلکه پایه‌گذار سبک رئالیسم انتقادی هم دانسته شده،رئالیست منتقد دوره قاجار و به ویژه برهه‌ای از جریان مشروطه‌خواهی‌ در ایران است. »(جمالزاده؛1379؛37) وابسته‌های عددی کسی که با دیوان حافظ قرین است و بسیار بار از زبان خواجه شنیده است که«محتاجم؛از برای خدا یک شکر بخند!»طبیعی است که در داستانهای خود نیز از این گونه رسم و راه بلاغی-که به خصوص در سبک هندی رایج است،و«وابسته‌های عددی»اش نام‌ نهاده‌اند(شفیعی کدکنی؛1376؛45)استفاده کند: راستی که یک طویله خری!(جمالزاده؛1338؛152) تشبیه در داستانهای جمالزاده،به خصوص آن جا که پای‌ توصیف در میان است،خیلی اتفاق می‌افتد که به‌ تشبیه بر بخوریم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.