Skip to main content
فهرست مقالات

آموزش عالی و ادبیات فارسی

نویسنده:

(6 صفحه - از 2 تا 7)

کلید واژه های ماشینی : ادبیات فارسی ،ادبی ،ادبیات داستانی ،داستان کوتاه ،قصه‌های عامیانه ،ماجرا ،متون داستانی ،دانشگاه هنر ،عامیانه ،تاریخ ادبیات ،ادبیات ایران ،رشتهء ،عرفانی ،جهان معاصر ،معاصر ،رمان و داستان ،رشتهء ادبیات ،فرهنگ و هنر ،داستانی کشورمان ،داستانی کهن ،تشبیه شده ،تأثیر واحد ،نشان می‌دهد

خلاصه ماشینی:

"به نظر می‌رسد وقت آن رسیده-و شاید هم اندکی دیر شده است-که مسئولین آموزشی و اعضای انقلاب فرهنگی‌ کشور،نگاهی مسئولانه‌تر،اندکی علمی‌تر و دقیق‌تر به مفاد این رشتهء درسی و انطباق آن با نیازهای جهان معاصر داشته‌ باشند در وحلهء اول باید مطالعهء ادبیات فارسی-که بنا به‌ محتوای غنی عرفانی،دینی و انسانی آن-دربردارندهء هویت‌ ملی و مذهب ماست،هرچه زودتر هدفمند و کاربردی‌ باشد،و از اهداف بزرگ آن پاسخ دادن به نیازی علمی در زمینهء فرضیه‌ها و تئوریهای ادبی و نقد ادبی و مقطعی جامعه‌ باشد. بدون‌شک جهان چنان با شتاب به سوی تخصص‌ می‌رود و انباشت اطلاعات در زمینه‌های جزئی چنان با شتاب صورت می‌گیرد که در آینده نزدیک ما نیاز به ادیبانی‌ خواهیم داشت که هرکدام در زمینهء شناخت یک نویسنده‌ به زحمت ادعای تخصص خواهند کرد،بدون‌شک ما در آینده نیاز به متخصصانی خواهیم داشت که فقط خواهند توانست بگویند:بنده فقط می‌توانم درباره حافظ اظهارنظر بکنم و اگر راجع به سعدی می‌خواهید سئوالی داشته باشید لطفا به فلانی از فلان دانشگاه مراجعه بفرمایید اکنون که‌ جهان شتابان در چنین مسیری در حرکت است،امیدوارم‌ حداقل این دو رشتهء تحصیلی،ادبیات داستانی فارسی که‌ تجربهء آن در دانشگاه تربیت معلم شروع شده است و نقد ادبی که تجربهء آن،به‌عنوان یک رشتهء تحصیلی به زودی‌ در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشهء اسلامی شروع خواهد شد، هرچه زودتر در سرتاسر کشور و مراکز دانشگاهی استانها گسترش یابد و با تجدیدنظر در واحدهای رشتهء ادبیات‌ فارسی و ادبیات نمایشی،دانشجویان فارغ‌التحصیل این دو رشته را به توانی والا در خدمت به فرهنگ و هنر و اندیشهء ایران اسلامی مجهز کنیم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.