Skip to main content
فهرست مقالات

هنر مفهومی: اندیشیدن بر اندیشه هنرمند

نویسنده:

(16 صفحه - از 82 تا 97)

کلید واژه های ماشینی : هنر، هنر مفهومی، نقاشی، زبان، ادراک، بیننده، پاپ، گرایش، مدرن، تجسمی

خلاصه ماشینی:

"دادا چند ویژگی زبانی(روش‌های مربوط به قالب)به یادگار گذاشت،از جمله:خلق‌ هنر زوال‌پذیر و ضدیت با هنر موزه‌ای، بی اعتنایی به قواعد زبانی(تجسمی)و زیبایی‌شناسی دیداری،به کارگیری هر نوع‌ ماده و شی‌ء و ابزار روزمره‌ی بی‌اهمیت و کم دوام،کاربست کیفیات بیانی مانند طنز، هجو و کنایه،تغییر شکل(فرماسیون)، کلاژ یا تقلید استهزاآمیز آثار گذشته به‌ منظور تکان بصری بیننده دادائیست‌ها به عمد ماده‌ی کارشان را بی‌ارزش و کم دوام‌ انتخاب می‌کردند تا ضدیت خود را با ماندگاری اثر هنری و موزه‌ای شدنش اعلام کنند(همین ویژگی را در هنر مفهومی و دیگر سبک‌های اخیر می‌بینیم). به‌ روشنی آشکار نیست که هر شیوه از کجا آغاز کرده و در کجا پایان می‌گیرد؛زیرا جنبش‌ها تنها به یک سرچشمه باز نمی‌گردند و کثرت سلیقه‌های همزمان یا تغییر سریع آن‌ها بی‌سابقه است هنر مفهومی شماری از نگرش‌ها و شیوه‌های همگن یا متناقض را در خود گرد آورد نکته‌ی درخور توجه در اغلب جنبش‌های تجسمی‌ دهه‌های اخیر خصلت التقاطی آن‌ها است که گرایش‌هایی به‌ ظاهر متمایز با مرزی سیال به یکدیگر می‌پیوندند. به سخن دیگر،هنرمند امید دارد در جریان‌ رویارویی بیننده با اثر مفهومی،روند تولید او به زایش‌ دگرباره‌ی فکر او و گسترش آن بینجامد؛و برای تحقق این‌ هدف،لزوما نیازی به کاربرد قواعد و قراردادهای سبکی و زمانی ندارد و مجاز است هر ماده،شی‌ء،ابزار و نیرویی را که‌ می‌تواند فضا و ساختار موردنظر را آماده کند به کار گیرد؛از جمله:شی‌ء،تصویر،عکس،واژه،فیلم،نور،صدا، (به تصویر صفحه مراجعه شود) موسیقی،حرکت مجازی تجسمی،حرکت واقعی از راه‌ فن آوری‌های گوناگون و راه اندازی‌های خودکار،همه‌ی این‌ مواد به کار می‌آیند تا بیننده فضای آماده شده‌ی پیرامونش را ابتدا در عوالمی حسی و بلافاصله منطقی تجربه کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.