Skip to main content
فهرست مقالات

آیا تصویر باز هم ما را تکان خواهد داد

نویسنده:

مترجم:

(32 صفحه - از 148 تا 179)

کلید واژه های ماشینی : تصاویر، عکاسی، دیجیتالی، پسامدرن، مرگ، فرهنگ، فن‌آوری‌های، تخیل، عکس، بافت

خلاصه ماشینی:

"در آینده،توانایی افزایش‌یافته‌ی پرداخت‌ و دستکاری تصاویر به عکاسان دوره‌ی‌ پساعکاسی امکان اعمال کنترل بیشتری را می‌دهد،و امکان تولید تصاویر(مجازی) در رایانه‌ها،و در نتیجه امکان تولید تصاویری مستقل از مصادیق آن‌ها در "دنیای واقعی‌"آزادی بیشتری را برای‌ تخیل عکاسان دوره‌ی پساعکاسی فراهم‌ خواهد آورد آن‌چه در این‌جا طرح مختصری از آن ارائه دادم عبارت‌ است از چارچوب مفهومی و نظری که مبنای اغلب‌ رویکردهای‌"مرگ عکاسی‌"و تولد فرهنگ پساعکاسی‌ است؛شرح این ماجراست که چطور اکنون تصویر از عصر تولید مکانیکی قرار رفته است و وارد دوران ابداع و نسخه‌برداری دیجیتالی شده است؛شرح این ماجراست که‌ چطور فن‌آوری‌های جدید"فرصت نشان دادن نقاط ضعف‌ ساختار تصویری که عکاسی از دنیا ارائه داده است،و ساختارشکنی از ایده‌های عینیت و بسته‌شدن عکاسی،و مقاومت در برابر آن‌چه به‌طور روزافزون به یک سنت‌ تصویری رسوب کرده و تصلب یافته بدل می‌شود را فراهم‌ کرده است‌"(میچل 8:1992). »آیا ما می‌توانیم در بافت دگرگونی(که‌ خودخواهانه«پیشرفت»نامیده می‌شود)،یک فرهنگ‌ سرزنده‌ی تصویری داشته باشیم؟ ما نبادی«صرفا خود را در معرض‌ نورشناسی و شیمی قرار دهیم بلکه باید در معرض روش بخصوصی از بازتاب مدرن‌ قدرت،دانش و ذهن قرار گیریم؛امروز ما با افول این‌"سرهم‌بندی‌"عکاسی روبه‌رو هستیم نسختین سؤال این است که آیا می‌توانیم امکانات را در این لحظه‌ی تاریخی ببینیم؟آیا می‌توانیم دوباره بافتی را توصیف کنیم که در آن فرهنگ تصویری ما در حال تحول‌ است،به طریقی که بتوانیم به درکی بنیادی‌تر از آن‌چه با گفتن‌ «پسامدرن»موردنظر است دست یابیم؟این سؤال با براندازی ایدئولوژی مدرنیته(و پسامدرنیته)به مثابه‌ی‌ رهایی پیشرونده‌ی خردورزی سروکار دارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.