Skip to main content
فهرست مقالات

صنعتی شدن دید: هنرهای چند رسانه ای

نویسنده:

(15 صفحه - از 180 تا 194)

کلید واژه های ماشینی : هنر ،رایانه ،تصویر ،بازنمایی ،چندرسانه‌ای ،پرده‌ی سینما ،فرهنگی ،تلویزیون ،موسیقی ،تعاملی ،فن‌آوری ،تجربه‌ی ،ایده ،تصویر شیوه‌های بازنمایی و نمایش ،تکنیک‌های ،ظهور ،آفرینش ،انسان ،سنتی ،پرده‌ی سینما و تلویزیون ،فکر ،اثر هنری ،واژه‌ها ،چند رسانه ،صفحه‌ی نمایشگر رایانه ،وجه ،تعاملی تجربه‌ی هنری ،تعامل انسان ،فن‌آوری رایانه ،کار

خلاصه ماشینی:

"صنعتی شدن دید هنرهای چندرسانه‌ای (به تصویر صفحه مراجعه شود) مسعود اوحدی گذشت حدود 110 سال از عمر سینما باید به ما آموخته‌ باشد که آن‌چه بر پرده‌ی سینما می‌بینیم یک پدیده‌ی میانجی‌ واقعیت،رسانه‌ی واقعیت و یا بازنمایی است؛تصویر یا مجموعه‌ای از تصاویر که به دلایل اقتصادی و فرهنگی‌ خاصی ساخته شده و به شیوه‌های خاص تعبیر گردیده است. اگر موضوع فرامتن نوعی موضوع یا روایت هنری یا به‌ طور کلی موضوع تخیلی باشد،لزوما باید به مفهوم بزرگ‌تر فرارسانه(هایپرمدیا)یا چندرسانه مرتبط شود که این ارتباط به معنی توانایی بازنمایی بین تصاویر،متن و صداها در درون یک طرح جامع خواهد بود که اتصال بین آن‌ بازنمایی‌ها را میسر می‌کند و به کاربر(یا هنرمند)اجازه‌ می‌دهد به کشف و ربط بپردازد و مجاورت و پیوستگی‌ ایده‌هایی را که در بازنمایی‌های سنتی و"محدود به صفحات‌ متن‌"واضح یا ممکن نیست به نمایش گذارد. استفاده‌ی کیج از تکنیک‌های عدم قطعیت‌ و عوامل اتفاقی مسئولیت حاصل و پی‌آمد کار هنری را از هنرمند به تماشاگر منتقل‌ می‌کرد و به این ترتیب،یکی دیگر از مرزهای سنتی در مقوله‌ی هنر،یعنی‌ شکاف و وجه تمایز بین اثر هنری و مخاطب آن را متزلزل کرد اندیشه‌ی هنر کامل و جامع از سوی هنرمندان تئاتر هم‌ سر برآورد. تعامل انسان-رایانه عمیقا بر زیبایی‌شناسی تأثیر می‌گذارد و هنرمندان‌ را به پذیرش وجوه جمعی و تعاملی‌ تجربه‌ی هنری هدایت می‌کند این جریان‌ها در تمامی سال‌های دهه‌های 1960 و 1970 با شتابی توصیف‌ناپذیر در حال پیشرفت بود تا آن‌که‌ ورود رایانه به صحنه،تجربه‌ی‌"هنر کامل‌"را به یاری‌ فن‌آوری به معنای واقعی تحقق بخشید."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.