Skip to main content
فهرست مقالات

تصویر در ادبیات ایران

سخنران:

(20 صفحه - از 218 تا 237)

کلید واژه های ماشینی : تصویر، کلام، روایت، زبان، نقاشی، مدلول، ایران، شعر، تصویر در ادبیات ایران، زبان فارسی

خلاصه ماشینی:

"یک تصویرساز می‌داند که‌ نباید این دو حیطه را باهم ترکیب کند؛ حیطه‌ی وضعیت که در فضا،مکان،زمان و موقعیت قرار دارد و باید مصور شود و حیطه‌ی حالت که در درون افراد است و باید بیان شود خشم،غضب و حالت‌های مختلف آدمی که در کلام بیان‌ می‌شود در تصویر بارز نیست زیرا تصویر وضعیت آن‌ها را نشان می‌دهد و حالت خشم و غضب را بیان نمی‌کند. یک‌ تصویرساز می‌داند که نباید این دو حیطه را باهم ترکیب کند؛ حیطه‌ی وضعیت که در فضا،مکان،زمان و موقعیت قرار دارد و باید مصور شود و حیطه‌ی حالت که در درون افراد است و باید بیان شود خشم،غضب و حالت‌های مختلف آدمی که در کلام بیان‌ می‌شود در تصویر بارز نیست زیرا تصویر وضعیت آن‌ها را نشان می‌دهد و حالت خشم و غضب را بیان نمی‌کند. در این‌جا تنها رمزگان‌ نشانه‌های زبانی از سوی نویسنده به‌ مخاطب منتقل می‌شود؛اما تصاویری که‌ در ذهن مخاطب ادبیات شکل می‌گیرد از ترکیب رمزگان نشانه‌های زبانی نویسنده با رمزگان نشانه‌های زبانی مخاطب پدیدار می‌شود،و اثر ادبی از مشارکت میان‌ نویسنده و خواننده ایجاد می‌گردد پاسخ:در غرب توانسته‌اند با توسل به وضع مدلول‌های‌ مشخص،حیطه‌های علمی تازه‌ای را کشف کنند؛به نظر شما با این ذهنیت تاریخی و بیان تاریخی که خصلت‌های شاعرانه‌ و چند پهلو بودن زبان در آن‌ها زیاد است،در کاربرد زبان تا چه‌ حد می‌توانیم موفق باشیم؟ پاسخ:این بحث‌ها در حیطه‌ی کاربرد زبان است؛اما این‌ معنا در حیطه‌ی ادبیات متفاوت است. ادبیات ما در یک مقطع معین،شکل نهایی‌ و اساسی خود را می‌گیرد و این دوره، دوره‌ی پیش صنعتی است پرسش:به نظر می‌رسد جامع دانستن کلام در یک برهه‌ی‌ تاریخی و ایجاد متن‌های رسمی بر آن اساس،ما را در همان‌ برهه‌ی تاریخی و زمانی متوقف می‌کند و پویندگی و کارآیی‌ زبان را نیز از بین می‌برد؟ پاسخ:زمانی که جهان در مرحله‌ی صنعتی قرار می‌گیرد، وارد مرحله‌ی تولید می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.