Skip to main content
فهرست مقالات

نسبت دین و هنر

نویسنده:

(10 صفحه - از 238 تا 247)

کلید واژه های ماشینی : هنر ،فقهی ،حکم ،نسبت دین و هنر ،عرف ،تعریف زمان تشریعش حرام ،زمان تشریع ،عرف زمان تشریع ،حرام ،نماز ،ملاک تعریف موضوعات عرف عمومی ،تکلیفی ،ادله‌ی فقهی ،مصادیق ،مکلف ،رشته‌های هنری ،فعل ،ملاک تشخیص عرف زمان تشریع ،نقاشی ،شعر ،موضوع ،ادله‌ی ،ملاک تعیین موضوعات عرف ،تعاریف عناوین رشته‌های هنری ،کلی ،پیکرتراشی ،تعریف ،ملاک تعیین موضوعات شرعی تعاریف ،عناوین رشته‌های هنری در دین ،رشته‌های هنری تحلیل فقهی

خلاصه ماشینی:

"3-سه گونه عنوان در فقه هر عنوانی ممکن است در ادله‌ی فقهی به سه صورت وجود داشته باشد:اول این‌که با اسم و رسم خود در ادله آمده باشد، مانند قمار که در قرآن به روشنی حرمت آن ذکر شده است؛ البته با واژه عربی آن در قرآن«میسر»است. مقوله‌ی«هنر»از نوع سوم است که اگرچه‌ در ادله‌ی فقهی نیامده،ولی مصایق آن‌ ذکر شده است،یعنی در مورد رشته‌های‌ هنری مانند نقاشی،پیکرتراشی،معماری، بازیگری و شعر احکامی داریم ولی برای‌ هنر،به‌طور عام،هیچ نظری داده نشده‌ است دوم این‌که خود عنوان در ادله نباشد،ولی عنوانی کلی‌تر که این عنوان را هم شاهد می‌شود وارد شده باشد. مقوله‌ی«هنر»از نوع سوم است که اگرچه در ادله‌ی‌ فقهی نیامده،ولی مصادیق آن ذکر شده است،یعنی در مورد رشته‌های هنری مانند نقاشی،پیکرتراشی،معماری، بازیگری و شعر احکامی داریم ولی برای هنر،به‌طور عام، هیچ نظری داده نشده است. اگر بخواهیم درباره‌ی رشته‌های هنری‌ تحلیل فقهی ارائه کنیم و نسبت میان دین و هنر را به دست آوریم،باید برای هر رشته‌ای حسابی جداگانه باز کنیم و هر رشته از هنر را به‌طور مستقل بررسی نماییم‌ مثال دیگر موسیقی است که خودش موضوع هیچ‌ حکمی نیست،ولی مصادیقش مانند نواختن تار،تنبور، بربط،طبل،نی و امثال آن در روایات آمده و برای همه‌ی‌ آن‌ها یک نوع حکم داده شده است. معنای تحریم غنا این نیست که هرکس‌ آواز بخواند مرتکب حرام شده،بلکه‌ آوازخوانی با همان تعریف زمان تشریعش‌ حرام است دوم این‌که آیا اگر عرف و لغت درباره‌ی موضوعی‌ اختلاف داشته باشند،ملاک تعیین موضوعات شرعی‌ تعاریف عرفی است یا تعاریف لغوی؟در این‌جا هم نظر ملاک قرار می‌گیرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.