Skip to main content
فهرست مقالات

رسانه هنر: اختصاصی بودن رسانه ها در هنرها

نویسنده:

مترجم:

(20 صفحه - از 172 تا 191)

کلید واژه های ماشینی : رسانه، هنری، دیدگاه اختصاصی بودن رسانه، فیلم، نظریه‌پرداز اختصاصی بودن رسانه، فیزیکی، نقاشی، ویدئو، رسانه‌های هنری، برتری

خلاصه ماشینی:

"علاقه‌ی من به دیالکتیک پیشین به خاطر این است که در مورد استدلال‌های مربوط به‌ اختصاصی بودن رسانه‌ها چه چیزی را آشکار می‌کند؛ (به تصویر صفحه مراجعه شود) یعنی این‌که شناسایی مواد اصلی یک رسانه کار آسانی‌ نیست،چه رسد به این‌که از طریق شمارش ساده‌ی‌ عناصر فیزیکی یک رسانه به کشف جلوه‌هایی نائل‌ شویم که صورت هنری تجسم‌یافته در آن رسانه باید به آن‌ها پای‌بند باشد. طبق رویکرد اختصاصی بودن رسانه،به ما می‌گویند اگر کسی‌ بخواهد جنبه‌هایی از رسانه را شناسایی کند که یک هنر معین قرار است از آن‌ها بهره گیرد،آن وقت باید به آن‌ جنبه‌هایی نگاه کند که رسانه‌ی مورد نظر را از همه‌ی‌ دیگر رسانه‌ها متمایز می‌گرداند. اما در واقع،دیده‌ایم که دیدگاه اختصاصی بودن رسانه‌ حتی پیچیده‌تر از این است؛زیرا فرض بر این است که‌ یک رسانه باید در کاری که بنابر ماهیتش در آن عالی‌ عمل می‌کند،تخصص داشته باشد،ولی فقط در کاری‌ که آن حوزه از دستاورد خاص باعث تمایز رسانه‌ی‌ مورد نظر از دیگر سانه‌ها می‌گردد. این نه‌تنها این مسئله را برمی‌انگیزد که چرا یک رسانه باید فقط چیزی را دنبال کند که فکر می‌کنیم به‌تر از بقیه است‌ (در تقابل با آن‌چه صرفا فکر می‌کنیم مثل دیگر رسانه‌ها انجام می‌دهد یا آن‌چه خوب انجام می‌دهد ولی نه به‌ خوبی دیگر رسانه)؛بلکه همچنین این پرسش را مطرح‌ می‌کند که آیا مقایسه‌ی هنرها بر حسب این‌که در اجرای وظایف عمومی یکسان موفقیت بیش‌تر با کم‌تری دارند،معنی دارد؟آیا می‌توانیم بگوییم فیلم، نمایش یا رمان به‌تر از همه روایت می‌کند یا آن‌که (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) درست‌تر است که بگوییم این‌ها به شکلی متفاوت‌ روایت می‌کنند؟از این گذشته،مسئله‌ی مهم هنگام‌ نمایش یک اثر هنری این نیست که آیا نمونه‌ای است‌ از رسانه‌ای که در اجرای جلوه‌ای که این اثر هنری‌ نمونه‌ی آن است به‌تر از همه عمل می‌کند،بلکه‌ مسئله‌ی مهم این است که آیا اثر هنری مود نظر به‌ اهداف خودش می‌رسد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.